Wereldcrisis voor alle brouwerijen: wat brengt de toekomst?

“De bierindustrie wordt geconfronteerd met de ergste crisis in jaren”, zegt Cees ’t Hart, Carlsberg’s chief executive officer. Door de verkoop in de supermarkt, zegt hij, “komt er gelukkig wel nog steeds geld binnen in het bedrijf, waardoor dit niet het einde van de wereld is, maar desondanks blijft het een ramp”.

Restaurants, bars en cafés zijn goed voor ongeveer de helft van de inkomsten van de brouwers in een groot deel van Europa. Met de sluiting ervan sedert begin maart is dit segment compleet weggevallen!

Euromonitor International

AB InBev, Carlsberg, Heineken en Asahi hebben allemaal een zware daling van de omzet in het eerste kwartaal gemeld en hebben hun financiële prognoses voor het jaar ingetrokken. Asahi, dat de afgelopen vijf jaar tientallen miljarden dollars heeft besteed aan het verwerven van enkele van Europa’s meest begeerde biermerken, waaronder Peroni en Pilsner Urquell, zei dat zijn bedrijfswinst uit het buitenland in de loop van de recente periode met 72% is gedaald. AB InBev heeft sinds het begin van het jaar bijna de helft van haar marktwaarde verloren, Heineken is met 24% gedaald en Carlsberg is met 20% gedaald. De British Beer and Pub Association voorspelt dat 40% van de 47.000 pubs in Groot-Brittannië nooit meer zullen heropenen zonder financiële steun van de overheid.

Brouwers in de bres voor de cafés

Op 11 mei introduceerde Carlsberg een programma genaamd Love My Local, dat pubs in het Verenigd Koninkrijk helpt om zich om te tunen tot afhaalbedrijven. In maart lanceerde AB InBev, het bedrijf achter honderden merken, waaronder Budweiser, Stella Artois en yes-Corona, een gelijkaardig programma met de naam Save Pub Life, dat klanten aanmoedigt om vouchers te kopen die ze kunnen inruilen voor pinten wanneer hun favoriete gelegenheden weer opengaan. AB InBev zegt dat het IOU’s heeft verkocht voor meer dan een half miljoen pinten via dergelijke programma’s, wat €6 miljoen ($6,5 miljoen) opbrengt voor locaties in België, Frankrijk en Nederland. “In deze ongekende tijden werken we nauw samen met de sector met steun voor huur en diensten, maar we wilden ook een bredere beweging leiden,” zegt Jason Warner, die de activiteiten van AB InBev in Europa leidt

Naar hetzelfde niveau van vroeger of nooit meer zo goed?

AB InBev, ’s werelds grootste bierproducent, kijkt naar China als een maatstaf voor wat het kan verwachten wanneer de EU-landen en de rest van de wereld weer uit hun lockdown komen. In april daalde de verzending van AB Inbev naar klanten in China – met merken als Budweiser, Harbin en Boxing Cat die geliefd zijn in Chinese bars en nachtclubs – met 17%, een somber resultaat, maar beter dan de 45% crash in het eerste kwartaal. Om de verkoop op gang te helpen, heeft het bedrijf 14.000 drinkgelegenheden voorzien van “openingskits” met onder meer ontsmettingsmiddelen, maskers en blauwdrukken met voorgestelde lay-outs om de drinkers uit elkaar te houden. “Wat we in China zien, is dat er een herstel plaatsvindt”, zegt Carlos Brito, CEO van AB InBev. “Onze klanten gaan weer open, en de consumenten doen weer de dingen die ze graag doen.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*