We’re Smart Awards tijdens Horeca Expo bekendgemaakt

De winnaars van de We’re Smart Future Awards 2021, die culinaire, voedings- en milieuvriendelijke – en lekkere – innovaties bekronen, werden op zondag 21 november 2021 bekendgemaakt tijdens de Horeca Expo in Gent. De Future Awards zijn een erkenning voor voedingsbedrijven die een verschil maken en uitzonderlijke producten, innovaties of projecten op de markt brengen voor een groenere, duurzamere levensstijl.

We’re Smart World, de onbetwiste referentie in de culinaire wereld van groenten, is het geesteskind van The Vegetables Chef® Frank Fol en werd opgericht om groenten en fruit in de keuken te promoten bij consumenten, restaurants en bedrijven. Elk jaar publiceert We’re Smart World de definitieve We’re Smart Green gids voor de beste vegetarische restaurants in de wereld.

De prijzen worden uitgereikt nadat de We’re Smart World jury honderden restaurants over de hele wereld heeft bezocht. Vorig jaar beoordeelde het team restaurants op het aandeel groenten en fruit op hun menu, alsook op culinaire creativiteit, koolstofvoetafdruk en verrassende smaakcombinaties. Elk jaar bekroont de jury ook bedrijven die zich bijzonder inzetten voor voeding en gezonde, duurzame projecten.

PERSOON VAN HET JAAR 2021: ROB BAAN – KOPPERT CRESS (Nederland)

Met Koppert Cress heeft Rob Baan meer dan 62 eetbare groenteproducten ontwikkeld voor de professionele kok. Baan gelooft ook dat voedsel essentieel is voor de gezondheid. Hij heeft de manier waarop we naar voedsel kijken veranderd door topkeukenprofessionals en iedereen die het maar horen wil, te inspireren over groenten en hoe we zo gezond mogelijk kunnen leven.

INNOVATIE VAN HET JAAR 2021: The Grean Bean (Nederland)

The Green Bean maakt op een innovatieve manier gebruik van het eiwitpotentieel van de sperzie- of princessenboon. The Green Bean produceert feta, camembert en yoghurt op plantaardige basis met behulp van een plantaardig eiwitextract. Groene producten zijn een uitstekend alternatief voor zuivelproducten en hebben een positieve invloed op het milieu.

PRODUCT VAN HET JAAR 2021: VOL5 (Nederland)

VOL5 biedt professionele chefs een plantaardig (veganistisch) alternatief voor bouillons. VOL5 heeft een rijke, volle smaak die lijkt op rundersap, waardoor het een uitstekende vleesvervanger is. De eenvoudige basis is veelzijdig, maar heeft de juiste complexe textuur voor chefs om hun eigen sauzen te creëren.

PROJECT VAN HET JAAR 2021: HomeForest (België) en PLANT-T TOWERS (België).

Twee winnaars dit jaar. Beide projecten gaan uit van een vergelijkbare aanpak, waarbij iedereen, ook als hij geen eigen tuin heeft, biologisch fruit en groenten kan oogsten met een minimaal waterverbruik. Met HomeForest kunnen mensen hun eigen groenten kweken met behulp van speciale microculturen en hydrocultuur. De zaden ontkiemen en groeien uit tot sla en tuinkers. Plant-T maakt verticale kweektorens waarmee particulieren, scholen en organisaties hun eigen bloemen en groenten kunnen kweken.

MEDIA VAN HET JAAR 2021: GAMBERO ROSSO (Italië)

Het online en gedrukte tijdschrift Gambero Rosso is een instituut in Italië en het belangrijkste platform voor informatie, educatie en advies over wijn, reizen en eten in Italië. Een groot deel van de Italiaanse keuken is al gebaseerd op plantaardige producten, maar voor Gambero Rosso voegt de 100%-focus op planten een extra dimensie van autoriteit, respect en creativiteit toe.

MEDEDELING VAN HET JAAR 2021: ELF MADISON PARK WORDT VEGANISTISCH (V.S.)


Voor veganistenfans was dit een van de mediamomenten van 2021, toen de legendarische chef-kok Daniel Humm van Eleven Madison Park aankondigde dat zijn menu 100% veganistisch zou zijn. Deze baanbrekende beslissing en de media-aandacht die erop volgde, maakten chef-koks over de hele wereld ervan bewust dat er een revolutie op plantaardige basis aan de gang was.

SPECIALE AWARD VAN HET JAAR 2021: MICHELIN – Groene Ster (Frankrijk)

Michelin, het ijkpunt van de gastronomie, heeft onlangs een nieuwe onderscheiding voor duurzame gastronomie aan zijn beoordelingssysteem toegevoegd. Dankzij deze belangrijke en toekomstgerichte beslissing van Michelin zullen meer fijnproevers kunnen kiezen voor restaurants die culinaire uitmuntendheid combineren met duurzaamheid.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*