Waterstofstrategie in Duitsland krijgt vorm

In de automobielindustrie gaat het bij e-mobiliteit momenteel vooral om hybride en zuivere batterijvoertuigen. Op de lange termijn beschouwen sommige deskundigen en ook politici elektrische voertuigen op waterstof als een andere veelbelovende oplossing. De Duitse regering werkt aan een officiële lijn voor waterstof als energiedrager in verschillende industrieën – maar de strategie heeft vertraging opgelopen.

Tot nu toe is de Duitse regering er niet in geslaagd overeenstemming te bereiken over een strategiedocument voor de ontwikkeling van een waterstofeconomie. Het eerste ontwerp, dat al vele maanden te laat was, werd in januari 2020 gepubliceerd, meldt Der Spiegel. De reden voor de vertraging was een “fundamenteel geschil” tussen de betrokken diensten. De federale minister van Onderzoek Anja Karliczek had nu haar kabinetscollega’s opgeroepen om de waterstofstrategie van de federale overheid eindelijk af te ronden.

“Ondanks de coronapandemie moeten we geen tijd meer verspillen aan het onderwerp waterstof”, vertelde de CDU-politicus “Der Spiegel”. Ze eiste dat het papier voor begin mei door het kabinet zou worden goedgekeurd. “We moeten de mensen in het land en ook onze economie laten zien dat we nadenken over de economie in tijden na corona,” zei Karliczek.

Aanwending waterstof

Volgens het rapport is een van de redenen waarom de verantwoordelijke ministeries het nog niet eens konden worden over een lijn, de vraag waar waterstof, bij voorkeur geproduceerd uit hernieuwbare energieën, moet worden gebruikt. Minister van Transport Andreas Scheuer (CSU) wil ook auto’s exploiteren met de gasvormige energiedrager. De andere ministeries, met name het ministerie van Milieu, zouden daarentegen vooral waterstof willen gebruiken in de industrie, de luchtvaart en het zware transport.

Strategie bijna op punt

Volgens Der Spiegel zijn de politici de laatste tijd dichter bij elkaar gekomen wat betreft de geplande waterstofstrategie. Zij hadden overeenstemming bereikt over een formulering volgens welke groene – d.w.z. CO2-vrije – waterstof als secundaire brandstof in personenauto’s kan worden gebruikt. In de eerste plaats moet de chemische industrie en het zware verkeer worden bediend. Er was ook een compromis in zicht in het geschil over de hoeveelheid groene waterstof die tegen 2030 zou moeten worden geproduceerd.

Een definitief besluit over alle controversiële aspecten van de waterstofstrategie van de federale regering is volgens Der Spiegel nog niet genomen. Tot nu toe is er geen officieel schema voor de beslissing en de publicatie van de beleidsbepalingen.

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)

This post is also available in: Nederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*