Wat zijn de voedingstrends voor 2021?

2020 ligt al enkele dagen achter ons en daar zijn velen niet zo rouwig om. De coronacrisis heeft stevig ingehakt op zowat alle aspecten van ons vertrouwde leven en heeft ons meer laten nadenken over het belang van familie, vrienden en een goede gezondheid. Bewust of onbewust hebben velen zich hierdoor een aantal nieuwe eetgewoontes eigen gemaakt wat ook duidelijk naar voor komt in de voorspelde voedingstrends voor 2021. Een overzichtje…

Transparantie en korte-keten

Al van bij de start van de coronacrisis hebben lege rekken in de supermarkten mensen bewuster gemaakt van onze afhankelijkheid van buitenlandse voedingsproducten, die in bepaalde omstandigheden toch niet altijd zo vanzelfsprekendheid zijn als het lijkt. Consumenten zijn de voordelen van lokaal geproduceerde voeding meer gaan ontdekken aangezien zo niet alleen de handelaar van om de hoek gesteund wordt maar ze ook hun steentje kunnen bijdragen aan het milieu. Want één van de dingen die COVID-19 ons heeft geleerd, is dat er grenzen zijn aan de druk die de mens kan uitoefenen op de natuur en dat we zorg moeten dragen voor de planeet. Naast korte-keten producten hebben consumenten nu ook meer dan ooit nood aan betrouwbare voeding: 6 op de 10 geven aan te willen weten wat er in hun voeding zit en van waar het komt (Innova). Bedrijven kunnen hier antwoord aan bieden door op een duidelijke manier te communiceren over zowel de inhoud als de herkomst van het voedingsproduct en de gebruikte grondstoffen. Transparantie doorheen de hele voedingsketen wordt dan ook gezien als dé voedingstrend van 2021. Er wordt verwacht dat sociale media en digitale platformen nog meer gebruikt zullen worden om het hele verhaal van boer tot bord tot bij de consument te brengen, maar ook verpakkingen voorzien van Augmented Reality (AR) zullen misschien hier en daar opduiken.

Vanuit ons kot

Door de sluiting van de horeca hebben we de afgelopen maanden weer wat vaker zelf achter de kookpotten moeten staan. En hoewel velen onder ons direct een tafeltje zullen reserveren van zodra de restaurants terug open mogen, voorspellen verschillende trendbureaus dat ook in 2021 meer mensen thuis zullen koken en eten dan voor de coronacrisis. Maar ook thuis wil de consument zich al wat vaker culinair laten verwennen en verrassen. Handige maaltijdkits die aanzetten om nieuwe dingen te proberen en een restaurantwaardige beleving te bezorgen, zitten dan ook in de lift. Om supermarktbezoeken te vermijden, hebben velen ook het online aankopen van voedingsmiddelen (her)ontdekt. Euromonitor voorspelt dat aankopen via webshops ook in 2021 nog zullen blijven toenemen. Maar ook thuisbezorgingskanalen als Deliveroo en Takeaway.com doen het goed tijdens de coronacrisis, waarbij niet langer enkel hamburgers en pizza’s besteld worden maar nu voornamelijk wordt gekozen voor typisch Belgische gerechten!

Gezonde geest in een gezond lichaam

57 procent van de wereldwijde consumenten geeft aan zich zorgen te maken over hun immuunsysteem ten gevolge van de coronapandemie (ADM) en 6 van de 10 is hierdoor meer op zoek naar voedingsproducten die het immuunsysteem ondersteunen (Innova). Hoewel ons lichaam via een uitgebalanceerd voedingspatroon meestal alle nodige nutriënten binnenkrijgt, zorgt deze trend voor opportuniteiten voor de markt van de functionele voeding, waaronder deze van pre- en probiotica. In 2021 wordt verwacht dat er ook nog meer voedingsproducten met een verbeterde nutritionele waarde op de markt zullen komen, zoals yoghurt met extra eiwitten en vezels. Daarnaast blijkt dat de coronacrisis voor velen onder ons op de één of andere manier een bron van stress is. 35% van de consumenten gaf dan ook aan bezorgd te zijn over hun mentale gezondheid (ADM). Comfort food dat in het beste geval ook nog eens nutritioneel rijk is, kan hier een antwoord aan bieden. Maar anderzijds duiken er hier en daar ook al producten op die specifiek inspelen op die mentale gezondheid zoals drankjes met magnesium en lavendel om de slaap te bevorderen.

Daarnaast wordt voorspeld dat ook de markt van vlees-en zuivelalternatieven nog verder zal blijven groeien. In 2021 zullen er meer nieuwe plantaardige producten op de markt komen als alternatief voor vlees, vis, eieren en melkproducten, waarbij het liedje van de kikkererwt nog lang niet uitgezongen is.

Mag het iets nieuws zijn?

Volgens Innova Market Insights zal de consument in 2021 naast lokale en betrouwbare producten ook op zoek zijn naar voeding die vertrouwd aanvoelt, maar zal hij of zij daarin wel openstaan voor een moderne toets, zoals appelsap met yuzu of alcoholvrije bubbels op basis van thee. Daarnaast zullen er verschillende productideeën en -concepten samenvloeien tot zogenaamde product mashups. Denk daarbij aan ijscrèmepizza of ontbijtgranen met koffiesmaak. In 2021 kan er veel!

Bron: Flanders Food

This post is also available in: Nederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*