Wat doet Nestlé om groener en duurzamer te worden?

Nestlé is de afgelopen jaren sterk bekritiseerd – nu heeft de voedselgigant aangekondigd dat het tegen 2050 klimaatneutraal zal zijn. Het moet leveranciers aan boord krijgen en veel nieuwe producten op de markt brengen.

De groene golf die momenteel door de hele wereld raast, heeft ook het grootste levensmiddelenbedrijf ter wereld getroffen: Nestlé streeft ernaar om de netto uitstoot van broeikasgassen tegen 2050 tot nul terug te brengen. Dit werd donderdag 5 september door het Zwitserse bedrijf aangekondigd op een persconferentie in het eigen onderzoekscentrum van de groep bij Lausanne. “Klimaatverandering is een van de grootste bedreigingen waar we als samenleving mee te maken hebben. Het is ook een van de grootste risico’s voor de toekomst van ons bedrijf”, zegt CEO Ulf Mark Schneider.

Nestlé presenteert vandaag al producten in natuurlijke of gerecycleerde verpakkingen – en wil nog heel wat andere maatregelen treffen!

Nestlé sluit zich aan bij de doelstelling van het klimaatakkoord van Parijs om de opwarming van de aarde te beperken tot 1,5 graden Celsius en versnelt haar eigen inspanningen om de uitstoot van kooldioxide (CO2) en andere broeikasgassen in de hele waardeketen te verminderen.

Reductiemaatregelen

Netto nuluitstoot betekent dat alle gassen die door de Groep worden uitgestoten bij de productie en distributie van zijn meer dan 2000 merken – waaronder Kitkat, Nescafé, Nespresso, Vittel, Maggi en Thomy – uit de atmosfeer worden verwijderd door middel van reductiemaatregelen. Nestlé zou dan klimaatneutraal zijn.


Nieuwe manieren ook in verpakkingen

Het groene offensief heeft meer te maken met de wens van Nestlé om haar imago te verbeteren Als grote producent van zoete en vette (kant-en-klare) producten (zoals diepvriespizza’s) is de Groep regelmatig het doelwit van consumentenverenigingen. De Zwitsers hebben eerder erkend dat klanten steeds meer gezond en milieubewust eten en steeds vaker een beroep doen op veganistische of vegetarische producten.

Veganistisch en vegetarisch: producten met hoge marge

Hier groeit een grote markt, vooral in geïndustrialiseerde landen als Duitsland en Amerika, die ook een hogere marges belooft dan de verkoop van inwisselbare massaproducten. Het is dan ook passend dat Nestlé enerzijds het merk Herta te koop heeft gesteld en anderzijds met de vleesloze “Incredible Burger” verkoopsuccessen boekt!

R & D werkt hard aan nieuwe producten

In hun experimentele keukens werken de onderzoekers aan vele andere nieuwe producten op basis van planten die een betere ecologische voetafdruk beloven. De Zwitsers zetten zich ook in om bestaande recepten te wijzigen ten gunste van klimaatvriendelijke ingrediënten. Om klimaatneutraal te worden, moet Nestlé haar leveranciers aan boord brengen. De Groep wil boeren van over de hele wereld stimuleren die cacao of het graan leveren die ze nodig hebben om duurzamer te groeien.

Tegen 2025 recycleerbaar

Nestlé wil ook op het gebied van de verpakking van haar producten nieuwe wegen inslaan. Volgens de EU-regelgeving moet de verpakking van consumptiegoederen in 2030 volledig recyclebaar zijn. Nestlé wil dit doel tegen 2025 bereiken en heeft daarom een speciaal onderzoekscentrum opgericht, dat op donderdag werd ingehuldigd.

Plastics inruilen voor papier, waar mogelijk …

Het Instituut voor Verpakkingswetenschappen is het eerste in zijn soort in de voedingsindustrie. Ongeveer 50 wetenschappers werken aan nieuwe verpakkingsmaterialen en doseervormen. Schneider en zijn technologiebaas Stefan Palzer stellen hoge eisen aan de vervanging van kunststof door papieren verpakkingen. De eerste successen zijn geboekt zoals met Nesquik cacaopoeder dat nu al een recycleerbare papieren doos heeft!


Greenpeace is er niet van overtuigd…

Niet alle producten zijn echter geschikt voor deze coating. Oploskoffie bijvoorbeeld, die nog steeds dé omzetmaker van Nestlé is, trekt vocht aan als een spons en zou daarom slecht worden bewaard in een papieren verpakking. Samen met verpakkingsfabrikanten en start-ups werken de onderzoekers bijvoorbeeld aan het verminderen van het aantal materiaallagen en het elimineren van aluminium. Tegelijkertijd proberen ze de producten zelf robuuster te maken.

Nestlés groene missie

Nestlé’s groene missie moedigt Nestlé ook aan om “de consument een beetje te begeleiden”, aldus Stefan Palzer. Dit houdt in dat klanten worden aangemoedigd om Nespresso-capsules te recyclen en nieuwe attitutdes aan te leren zoals gebeurt in de verkoopautomaten die Nestlé op dit moment in zijn eigen faciliteiten test. Deze kunnen door dorstige mensen gebruikt worden waarbij zij hun eigen flessen horen te vullen.

“Alternatieven zijn noodzakelijk”

Greenpeace is van mening dat de acties van Nestlé niet voldoende zijn om het plastic afval van de aarde aan te pakken. Dit probleem kan niet worden opgelost met meer recycling of andere wegwerpmaterialen zoals papier. Integendeel, bedrijven als Nestlé moeten ambitieuze doelen stellen om wegwerpverpakkingen te verminderen en te investeren in alternatieve leveringssystemen, aldus Matthias Wüthrich van Greenpeace Zwitserland.

Vertaald met www.DeepL.com/Translator

Bron: FA

This post is also available in: nlNederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*