Vrouwen en jongeren drinken liefst koffie met melk, (oudere) mannen verkiezen zwarte koffie

REMINDER (wereldkoffiedag 1/10 + herfst-winter) - Grote Panos Koffie-enquête: Vrouwen en jongeren drinken liefst koffie met melk, (oudere) mannen verkiezen zwarte koffie

Op dinsdag 1 oktober 2019 is het Internationale Dag van de Koffie. Ook de rest van het herfst- en winterseizoen blijven ideale momenten om deze resultaten op te nemen in een artikel voor uw medium (ref. resultaat uit de enquête > in deze seizoenen drinken Belgen nog meer koffie)

Panos peilde in een uitgebreide koffie-enquête bij 3.536 respondenten naar hoe, waar en wanneer Belgen koffiedrinken. En waarom drinken we koffie? In de eerste plaats omdat het leidt tot een ontspannend feelgoodmoment. Respondenten zien koffie ook als een middel dat mensen samenbrengt. Een derde koopt meerdere keren per week een koffie buitenshuis. Het onderzoek legt ook heel wat interessante verschillen bloot tussen mannen en vrouwen, en jongeren en ouderen. Zo drinken vrouwen en jongeren veel vaker koffie met melk of een verwenkoffie dan mannen.

Wie drinkt wat? Jongeren en vrouwen kiezen voor koffie met melk en verwenkoffies

Belg drinkt eerder koffie voor ontspanning en samenzijn met anderen dan om wakker te worden

Het koffieaanbod varieert tegenwoordig van zwart tot een veelvoud van koffiebereidingen met melk (zoals cappuccino of latte macchiato) en verwenkoffies met karamel of siroop. De survey legt grote verschillen tussen mannen en vrouwen bloot op vlak van smaak.

Mannen drinken veel regelmatiger zwarte koffie (68%) dan vrouwen (46%). Bij vrouwen is een koffierecept met melk de absolute favoriet (82% drinkt dit regelmatig vs. 63% mannen), ook verwenkoffie scoort beter bij vrouwen (53% vs. 41%).

89% van de -18-jarigen drinkt regelmatig koffie met melk. Deze tieners drinken ook zeer regelmatig een verwenkoffierecept (71%). Zwarte koffie is opvallend onpopulair bij jongeren. Hoe ouder de respondenten, hoe vaker ze zwarte koffie drinken. Deca wordt dubbel zoveel gedronken door 50+’ers als door tieners en twintigers.

Story image

Hoeveel koffie? Mannen en ouderen drinken het meeste koffie

10% van de respondenten drinkt niet elke dag koffie, 60% drinkt tussen de 1 en 4 tassen koffie per dag en 30% behoort tot de grote koffiedrinkers die 5 of meer koppen drinken. 

Story image

Ruim 39% van de mannen valt binnen de categorie van grote koffiedrinkers, een opmerkelijk verschil met vrouwen (27%). 

Ook leeftijd leidt tot verschillen: 40% van de 50+’ers drinkt 5 of meer koffies per dag, terwijl de meerderheid van tieners en twintigers slechts 1 of 2 koppen consumeert. Een combinatie van de factoren leeftijd en geslacht toont dat 50% van de 65+ mannen hoort bij de groep van grote koffiedrinkers.  

Opvallend: uit de enquête blijkt dat arbeiders het meeste koffie drinken, gevolgd door mensen die vaak thuis zijn (gepensioneerden, werkzoekenden…). Zelfstandigen en bedienden drinken het minste koffie.

Koffie zorgt voor ontspannend feelgoodmoment en samenzijn met anderen

Een ruime meerderheid (56%) drinkt koffie omdat dit leidt tot een ontspannend feelgoodmoment. Een tweede reden: 49% ziet koffie als een middel om gezellig samen te zijn met andere mensen. ‘Wakker worden’ is een trigger voor 40%, koffie wordt ook regelmatig gebruikt om zich te kunnen concentreren (18%).

De respondenten zeggen ook nog dat ze meer koffie dan gemiddeld zullen drinken wanneer ze op een sociale gelegenheid aanwezig zijn (48%), in de herfst en winter (46%) en wanneer ze moe zijn (41%).

Het beste koffiemoment? Met goed gezelschap, een babbel en een gebakje

Hoe beleven Belgen hun koffiemoment het liefst? De ideale setting voor een aangenaam koffiemoment is vaak gewoon thuis of “in mijn favoriete koffiezaak”, het liefst in het gezelschap van familie of vrienden. 

“Praten met mensen” (34%) is de favoriete bezigheid tijdens het koffiedrinken, slechts 12% verkiest om op zijn smartphone te scrollen. Bij de koffie is smalltalk (het weer, weetjes, anekdotes…) het favoriete gespreksonderwerp. Andere gesprekken gaan vaak over het privéleven en de actualiteit.

Maar liefst 79% van de respondenten zegt dat een stukje gebak of chocolade bij zijn koffie hem of haar een klein moment van geluk bezorgt. En iets meer dan de helft laat nog weten dat “een koffie drinken” zelfs een ideale eerste date is.

Populair van ’s ochtends… tot en met ’s avonds

Het verbaast niet dat het merendeel (80%) van de respondenten aangeeft dat ze ‘s ochtends zeker hun vertrouwde kopje koffie drinken. Ook doorheen de rest van de dag blijft koffie populair: 53% drinkt verder in de voormiddag, 43% op de middag en 58% in de namiddag. 

Opvallend is dat een derde ook ’s avonds nog koffie drinkt, amper 3% waagt zich ’s nachts nog aan de drank.

Koffie buitenshuis? Smaak en kwaliteit primeert en daarvoor willen we meer betalen

31% koopt meerdere keren per week een koffie buitenshuis (horeca of on-the-go), 10% doet dit minstens een keer per dag en slechts 18% doet dit zelden of nooit.

Story image

Aan koffie buitenshuis besteedt 37% gemiddeld tussen €5-10 euro per week, 28% minder dan €5 en 24% tussen €11-25 euro per week. Mensen kopen het vaakst koffie buitenshuis in de namiddag (32%), gevolgd door de ochtend (26%). 

De meeste koffie wordt gekocht in een gespecialiseerde koffiezaak (22%) of een lunchzaak (22%), het tankstation is het minst populair (4%). Ongeveer de helft van de mensen (48%) drinkt zijn koffie ter plaatse, 22% kiest voor on-the-go-consumptie en 29% wisselt af tussen beiden.

Wat vinden consumenten het belangrijkste wanneer ze buitenshuis geld uitgeven aan een koffie? De smaak en kwaliteit is voor 84% van de respondenten de belangrijkste parameter. Dit speelt een veel grotere rol dan andere factoren: de prijs (31%), het interieur (27%) of een ruim aanbod (24%). Meer dan de helft verwacht dat koffie buitenshuis gezet wordt met een professioneel baristatoestel, indien dat het geval is, willen ze daar zelfs meer voor betalen.

Story image

Panos zet in op koffie, met resultaat

Panos lanceerde eind mei een volledig nieuw gamma van kwalitatieve warme dranken in zijn City-winkels: innoverende koffierecepten op basis van een eigen Panos koffieblend, ter plaatse gemaakte warme chocolademelk en een origineler thee-gamma. Amper vier maanden na de introductie tekent het bedrijf al mooie resultaten op:

“De verwachting is om in drie jaar tijd 30% omzetgroei te behalen. Uit de eerste cijfers kunnen we concluderen dat we in de goede richting gaan om deze beoogde doelstelling te halen. De omzet uit warme dranken is nu namelijk al met 22% gestegen. Het uitgebreide aanbod van koffiebereidingen met melk scoort zeer goed en met onze verwenkoffies trekken we een nieuw, jong doelpubliek aan. Dat amper 18% van de respondenten zelden of nooit een koffie on-the-go of in de horeca drinkt, betekent dat er nog een mooie groeimarge is voor Panos”, zegt managing director Karl Selleslags. 

De resultaten van de grote koffie-enquête zorgen voor waardevolle consumenteninzichten. “We willen in de breedtste zin weten hoe Belgen hun koffie drinken en welk gevoel ze daarbij hebben. Het feit dat koffie bij mensen zorgt voor belangrijke ontspanningsmomenten en goede gesprekken nemen we mee in onze strategie. Want we maken bij Panos niet alleen een prioriteit van kwalitatieve koffie maar ook van een fijne totaalbeleving”, aldus Selleslags.

Methodologie

De koffie-enquête werd tussen 26 juli en 31 augustus 2019 online ingevuld door 3.536 Belgen die specifiek aangaven dat ze in de praktijk koffie drinken (26% mannen, 74% vrouwen). Indien u nog bijkomende informatie wilt over de grote koffie-enquête kan u contact opnemen via annelies@talkingbirds.be.

  • 50+’ers zijn grootste koffiedrinkers
  • Jongeren drinken het liefst een verwenkoffie of een koffierecept met melk
  • Mannen drinken vaker veel koffie (minstens 5 tassen per dag) dan vrouwen
  • Mannen drinken veel vaker zwarte koffie (68%) dan vrouwen (46%)
  • Praten met elkaar (34%) is de favoriete bezigheid tijdens het koffiedrinken (12%: scrolt op zijn smartphone)
  • 40% drinkt koffie om wakker te worden, 18% voor meer concentratie
  • 10% van Belgen koopt minstens eenmaal per dag koffie buitenshuis
  • Slechts 18% drinkt zelden of nooit koffie buitenshuis (horeca, on-the-go) 
  • We willen meer betalen voor een kwaliteitsvolle koffie die door een professionele barista gezet wordt

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*