Voedselverspilling tegengaan

De Belg verspilt gemiddeld 345 kilo voedsel per jaar, of 1 kilo per dag. Maar er zijn tal van initiatieven die daar iets willen aan doen. Too Good to go is er eentje van!

Verspilling in EU Bron: FAO

Voedselverspilling staat steeds meer in het middelpunt van de belangstelling van onze consumptiemaatschappij. Volgens de FAO (Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties) gaat ongeveer 14% van het geproduceerde voedsel verloren tussen de oogst en de verkoop in de detailhandel. Voor België komt het cijfer van 345 kg per jaar en per inwoner, of 1 kg per dag en per persoon, waarmee ons land op de tweede plaats komt van de meest verspillende Europese landen, na Nederland.

Test-Aankoop heeft in het najaar een studie bekendgemaakt waaruit bleek dat 80% van de Belgische consumenten bezorgd is over deze situatie en hun gewoonten wil veranderen. 70% van de ondervraagden in een Euroconsumers-studie wijst op de verantwoordelijkheid van de voedingsindustrie en de distributie.

Too Good to go

De ene distributieketen na de andere sluit zich aan bij, bijvoorbeeld, het “Too Good to Go”-initiatief. Via een applicatie wordt de consument in contact gebracht met de handelaar die een lijst opstelt van producten die nog bruikbaar zijn, maar die, omdat er geen kopers zijn, aan het eind van de dag waarschijnlijk in de container zullen belanden. De consument krijgt dus bij sluiting van de winkel een “verrassingsmandje” tegen een gereduceerde prijs terug.

8.000 maaltijd/jaar

Carrefour, Delhaize, Exki, färm, Françoise’s taarten, Paul’s bakkerijen en Accor hotels hebben zich ook al bij het concept aangesloten. Ook Ikea is sinds 2019 partner. Tussen februari 2019 en het begin van de pandemie in maart 2020 werden 13 000 maaltijden tegen verlaagde prijzen verkocht.

Too Good to Go is niet het enige initiatief. In België zijn andere toepassingen opgedoken: “Too Much”, “Happy Hours Market” of “Graapz”, dat meer met plaatselijke winkels werkt.

Industrie, biogas & liefdadigheid

Het vinden van een relais bij de consument is niet het enige anti-verspillingsmiddel. Zo worden de onverkochte broden van Delhaize gebruikt door het Brussels Beer Project, dat er bier van maakt. Ikea van zijn kant zet voedsel dat aan het eind van de dag niet in zijn restaurant wordt geconsumeerd, om in energie via zijn biogasinstallaties.
“Donaties aan liefdadigheidsinstellingen zijn onder meer vergemakkelijkt door de vrijstelling van btw op voedselschenkingen”. “

Onverkochte Ikea-producten worden ook gebruikt om liefdadigheidsorganisaties zoals de voedselbank of de Restos du Coeur te voeden. Donaties aan liefdadigheidsinstellingen zijn ook legio in de supermarktsector.

In Colruyt wordt alleen al het volume van 4.262 ton in 2019 aangehaald. Een paar jaar geleden heeft België wetgeving aangenomen om supermarkten toe te staan hun onverkochte goederen ter beschikking te stellen van liefdadigheidsinstellingen. Deze aanpak, die voorheen op vrijwillige basis mogelijk was, is onder meer vergemakkelijkt door de vrijstelling van BTW op

This post is also available in: Nederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*