Voedseltrends op IFFA

De trend naar uitmuntende kwaliteit in de slagerijsector blijft aanhouden. Door zijn producten onderscheidt de slager zich van de massamarkt. De consument is precies in die kwaliteit geïnteresseerd en heeft nood aan transparantie.

Om succesvol te zijn, moet het slagersvak zowel de traditie/het verleden als de hedendaagse ontwikkelingen weerspiegelen. Het beste recept op succes is producten leveren die een expertise tonen in vlees – en charcuterie, op basis van een gedegen technologische achtergrond en tegelijkertijd soms ook vernieuwend zijn.  IFFA, die van 4 tot 9 mei plaatsvindt in Frankfurt, wil u daarom uitnodigen om uw visie op de toekomst van de vleessector aan te scherpen en uw zaak verder te optimaliseren. Iffa zal een uitgebreid overzicht bieden, belangrijke trends laten zien, inspiratie bieden en een specialistische uitwisseling van ideeën mogelijk maken.

Hoge kwaliteit, geen gemiddelde

Het is het individu en de authenticiteit die telt, bijvoorbeeld de regionale herkomst van de dieren, ongebruikelijke rassen of bijzondere vormen van fokken en voederen. Wat voor vlees geldt, geldt ook voor worst. De trend gaat in de richting van duidelijke en unieke recepten, trouw aan het motto “minder is meer”. Meester-slager Jörg Erchinger uit Berlijn staat daar bekend als een van de eersten die een punt maakte van “glutenvrije” producten. Hij zegt: “Onze focus ligt op wat de klant wil. En zo heb ik alle recepten herzien, zodat de worsten glutenvrij zijn, en anders ook zonder glutamaat. Onze klanten waarderen dat. Met opvallende producten zoals de “botbouillon”, een bouillon gemaakt van botten, heeft Ebert Butcher’s en Delicatessen uit Frankfurt am Main veel aandacht getrokken. Inga Ebert: “Deze fijne botbouillon hebben we in 2017 uit slechts vijf ingrediënten gemaakt. Een gezonde drank, die je zowel warm als koud kunt genieten en die gewoon vol zit met vitale voedingsstoffen! De trend heeft zich in de Verenigde Staten al laten voelen en ook Duitse starters bieden al botbouillon aan. Maar wie weet hoe het moet als je het dier niet zelf slacht/uitbeent? We hebben de infrastructuur – ketels bijvoorbeeld – en we hebben de ingrediënten.

Kant-en-klare voeding

Ook al wordt kant-en-klare voeding niet altijd positief bekeken door de  klanten, toch blijven gerechten die snel kunnen worden bereid populair. Nieuw is de eis dat dergelijke voedingsmiddelen uiterst goed en gezond moeten zijn om te eten. Zo heeft het sous vide koken een vaste voet aan de grond gekregen onder vleesfijnproevers, en biedt het de slagers de mogelijkheid om een eigen markt te creëren met bijzondere versnijdingen, marinades of individueel bereide gerechten. Ook kant-en-klare gerechten van slagers zijn populair. Ze zijn heel anders dan de producten waarmee de klant in de retail bekend is en krijgen hun reputatie door hun authenticiteit en “de homemade-smaak“.

Streetfood

Mobiele verkoop krijgt een nieuwe look in de vorm van streetfood. In 2017 kocht Jürgen Pum, meester-slager uit Freiburg, een vrachtwagen. Hij zegt: “In het begin was die truck alleen bedoeld voor de feesten die ik beleverde, nu zijn we met die truck heel vaak op festivals. Zo is voor ons de food truck een belangrijk onderdeel van ons bedrijf geworden”. Jürgen Pum heeft de gekoelde logistiek van de slagerij aanzienlijk uitgebreid. Als slager ziet hij zichzelf in vergelijking met de meerderheid van de food truckers als een duidelijk voordeel. “We hebben een keuken, we hebben expertise en ervaring in party service. Hij onderstreept dit allemaal nog eens met hoogwaardige creaties, zoals zijn bekende “ossenwang hamburger”.

Online en automaat

Als de openingstijden te beperkt zijn, of er niet genoeg personeel is of de zakelijke omgeving het niet toelaat, stellen verkoopautomaten de klant in staat om 24 uur per dag boodschappen te doen. Of een “drive-in”, zoals de gastronomische slagerij Zehetner in Dietach (Steyr) in Opper-Oostenrijk, tijdens de normale openingstijden. Directeur Siegfried Zehetner legt uit: “Sinds tien jaar rijden we de slagerij in, zodat iedereen in de auto een snack kan kopen, een menu kan samenstellen of een bestelling kan afhalen. Moeders, die hun kinderen in de auto lieten slapen, behoorden tot de eerste klanten. Dit idee, dat bij de start slechts een reclametekst was, heeft ons in staat gesteld om veel aandacht en erkenning te krijgen”.

Online verkoop en automaat

“Een onlineshop maakt deel uit van het totale onlinepakket en zeker ook van een moderne slagerij”, zegt Rüdiger Strobel van de slagers van Selbitz in Frankenland, “en ook in ons geval is online in het bijzonder belangrijk voor klanten die, hoewel ver van huis, toch niet zonder hun Frankische specialiteiten verder kunnen. De slagers van het land van Strobel combineren het traditionele imago van een “no throw-away” verwerkingsbedrijf met moderne aspecten die bij de regio passen, zoals producten van varkens die met stro worden gehouden en grazend vee. Deze meester-slager gelooft niet in algemene trends: “De structuren in Duitsland zijn te divers. We kunnen goed scoren als het gaat om persoonlijke contacten – met de boeren als vleesproducenten en met de klanten als eindafnemer. Het imago van de industrie als geheel is hier gebaat bij. En wat geldt voor andere bedrijven geldt ook voor de slagerij: “Als je niet met de tijd meegaat, gaan de tijden voorbij”.

IFFA 2019 om innovaties voor de handel te presenteren

Deze belangrijke stimulansen voor de toekomst van de slagerijsector zullen te zien zijn op de IFFA, de nummer één voor de vleesindustrie, in Frankfurt am Main van 4 tot 9 mei 2019. Informatieve evenementen over alle aspecten van het vak, nieuwe producten en diensten voor de verkoop, de kwaliteitswedstrijden georganiseerd door de Duitse vereniging van slagersverenigingen en talrijke innovaties van technologische aard maken een bezoek aan de IFFA tot een echte belevenis.

Vertaald met www.DeepL.com/Translator

This post is also available in: Nederlands Français (Frans)

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*