Vleeswaren Breydel lanceert charter dat transparantie en duurzaamheid garandeert, van kweker tot op het bord

Gavere, 27 maart 2019 – Breydel, gespecialiseerd in het vervaardigen van ovengebakken vleeswaren en delicatessen, kiest resoluut voor een aanpak die inzet op duurzaamheid en transparantie met varkensvlees gekweekt in de regio. Het bedrijf lanceert een uitgebreid charter waarin de missie en visie van het Gaverse familiebedrijf verder worden aangescherpt. De vijf pijlers in het charter bepalen het volledige proces van kweker tot op het bord. Respect voor het dier én verantwoord ondernemen in deze sector zijn volgens Breydel immers cruciale elementen om in te zetten op een absoluut duurzame toekomst.

Eerlijk, lokaal, enig, expert en fier: samen met de naam Breydel vormen deze vijf pijlers het woord ‘Beleef’. Breydel beseft immers dat mensen nu en in de toekomst willen genieten van beleving op een gegarandeerd verantwoorde manier.

Zaakvoerder Ivan, zoon van oprichter Antoine De Keyser, verduidelijkt wat zijn drijfveer is om deze koers te bepalen. “Wanneer mensen kiezen om een stukje vlees te eten, willen ze weten wat er op hun bord ligt. Kwaliteit is voor Breydel al 40 jaar lang een topprioriteit en dat maakt Breydelproducten geliefd bij chef-koks, slagers, traiteurs, foodies en fijnproevers. Onze expertise is het resultaat van 40 jaar rijke familiegeschiedenis. Breydelham en Breydelspek zijn dan ook door de VLAM erkend als streekproducten. Met de vijf pijlers willen we nog duidelijker ons engagement voor mens, milieu en dier uitdrukken. We hebben dus enkele belangrijke beslissingen genomen om ons productieproces hierop af te stemmen.”

De eerste beslissende stap is de keuze van enkele boerderijen in de onmiddellijke omgeving waar de varkens speciaal en exclusief voor Breydel worden gekweekt. Het Breydelvarken krijgt gezond veevoeder door een maximale inzet op nevenstromen van menselijke voeding. Dankzij het beperken van geneesmiddelen, een langere kweektijd en het voorzien van speeltjes en muziek voor de dieren, wordt hun welzijn geoptimaliseerd. Doordat Breydel enkel met lokale partners werkt – het ganse proces van stal tot charcuterie situeert zich binnen een straal van 25 km – wordt de transporttijd minimaal gehouden en zelfs tijdens het transport en in de stal van het slachthuis weerklinkt dezelfde muziek als in de stallen van de boerderij. Beperkte transporten zijn niet alleen beter voor het milieu: het sterk beperken van stress bij de varkens zorgt ook voor lekkerder vlees van betere kwaliteit. Bovendien realiseert Breydel een beter inkomen voor de boer. Maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt hierdoor concreet omgezet in de praktijk.

Het engagement voor natuur en milieu vind je ook terug op de boerderijen, bijvoorbeeld door de installatie van zonnepanelen, biologische mestverwerking  en het gebruik van regenwater. Al van bij de verhuis naar een gloednieuw pand in 2009 is de productiehal in Gavere een voorbeeld van duurzaamheid, met verschillende ecologische en klimaatbewuste ingrepen zoals warmterecuperatie uit koelcompressoren en zonneboilers, zonnepanelen en biologische waterzuivering.

Binnen de nieuwe korte keten worden alle Breydelproducten erg makkelijk 1/1 perfect traceerbaar: eerlijkheid is een belangrijke waarde voor Breydel. Breydel focust in het vernieuwde verhaal ook op het weren van allergenen en beperken van zout. Het vlees bevat ook geen schadelijke restanten van antibiotica, hormonen of kalmeermiddelen. In een replica van een authentieke oven, die in WOII door Amerikanen werd meegebracht tijdens de landing in Normandië, wordt het vlees ovengebakken. De combinatie van het traditionele ambacht met duurzame moderne technieken zorgt voor een ongeëvenaarde, hoogkwalitatieve smaak. Dit wordt gewaarborgd door grondige controles, zowel intern als door het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV). De normen die Breydel qua voedselveiligheid hanteert gaan immers veel verder dan de wettelijke voorschriften.

Ivan De Keyser stelt: “Het is mijn vaste overtuiging dat we een voorbeeldrol willen opnemen in hoe Belgische voedingsbedrijven omgaan met de uitdagingen van morgen. Dat start vanuit de bedrijfscultuur: ons management, onze gedreven werknemers, onze trouwe leveranciers én onze  enthousiaste klanten maken deel uit van één grote Breydelfamilie. Breydel is een open huis, waar iedereen welkom is voor bedrijfsbezoeken, kookworkshops of arrangementen op maat. Daarbij worden onze gasten ondergedompeld in het boeiende Breydelverhaal en proeven ze de gezelligheid die Breydel typeert. Bovendien wordt ons sociale engagement nog versterkt door de Breydelfeesten die we jaarlijks, ook langs het parcours van de Tour de France, organiseren. Met de opbrengsten hiervan steunen we Conpapa in Ecuador, een ontwikkelingsproject van TRIAS, waarmee we de dromen van kleinschalige aardappelboeren in de Andes kansen geven.”

De vijf pijlers in het nieuwe Breydel charter vormen het woord BELEEF:

1.     Breydel is Eerlijk. Dankzij onze doorgedreven transparante aanpak zorgen we ervoor dat ieder stukje vlees 100% traceerbaar is: van in de stal tot op het bord. Breydel is een open huis.

2.     Breydel is Lokaal. Boerderijen in de onmiddellijke omgeving kweken speciaal en exclusief voor ons. Veevoeder wordt op de boerderij gemengd met lokale nevenstromen uit humane voeding. Zo beperken we onze ecologische voetafdruk én verkleinen we de files. We steunen de lokale economie, bieden jobs aan in België en zetten als energie-efficiënt bedrijf voluit in op duurzaamheid. Het ganse proces van stal tot charcuterie situeert zich binnen een straal van 25 km.

3.     Breydel is Enig. Een replica van een authentieke oven die in WOII door Amerikanen werd meegebracht tijdens de landing in Normandië is uniek. Onze geheime kruidenmix geeft onze producten een ongeëvenaarde en unieke smaak: uniek gebakken, lekker kruidig. We combineren traditionele ambacht met duurzame moderne technieken. Onze normen qua voedselveiligheid gaan veel verder dan de wettelijke voorschriften.

4.     Breydel is Expert. We dagen onszelf voortdurend uit om een lekker en hoogkwalitatief product te creëren. Ons recept: we combineren uitstekende grondstoffen met de bezieling van onze medewerkers. Breydelham en Breydelspek zijn dan ook door de VLAM erkend als streekproducten.

5.     Breydel is Fier. We zijn een familiebedrijf, waarbij ons management, onze werknemers, onze leveranciers én onze klanten fier deel uitmaken van de grote Breydelfamilie. Fier op alles van hier, maar ook met een brede blik op de wereld. Daarom steunen we met evenveel overtuiging zowel lokale sociale projecten als projecten in het Zuiden.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*