VLAM’s stelt jaarplan voor 2021 voor

Het Vlaams Centrum voor Landbouw en Visserij (VLAM) ziet zijn budget voor 2021 stijgen met 4% tot bijna 30 miljoen euro. De belangrijkste reden is de bijkomende subsidie van de Vlaamse overheid om het herstel van de export na de Brexit- en coronacrisis te ondersteunen. VLAM kondigde dit aan bij de presentatie van haar promotieplannen voor 2021.

Het Vlaams Centrum voor Landbouw en Visserij (VLAM) ziet zijn budget voor 2021 stijgen met 4% tot bijna 30 miljoen euro. De belangrijkste reden is de bijkomende subsidie van de Vlaamse overheid om het herstel van de export na de Brexit- en coronacrisis te ondersteunen. VLAM kondigde dit aan bij de presentatie van haar promotieplannen voor 2021.

“We hebben een goed plan gemaakt voor 2020, maar het bleek anders te zijn”, schrijft Filip Fontaine, algemeen directeur van VLAM in het voorwoord van zijn programma. De crisis heeft de export verlamd en er zijn verschillende beurzen in Duitsland en daarbuiten geannuleerd.

Corona en Lekkervanbijons.be

“Niet alleen VLAM, maar de hele voedingsindustrie heeft als nooit tevoren te maken gehad met een verstoring”, zegt Fontaine. “Maar we hebben de uitdaging aangenomen. Het kookplatform Lekkervanbijons.be heeft de Vlamingen miljoenen keren geïnspireerd en heeft dankzij de groeiende belangstelling voor de eigen regio nog meer harten weten te winnen. We veranderden de actieprogramma’s in België en in het buitenland en de boodschap was om te innoveren. In 2021 gaat VLAM verder op deze weg.

Promotie is prioritair

Het jaarprogramma voor 2021 is begroot op bijna 30 miljoen euro, 4% meer dan in 2020. Ongeveer de helft van de omzet van VLAM (46%) is afkomstig uit de commerciële sector. Daarnaast zorgen de Vlaamse overheid (22%) en de Europese Unie (21%) voor een belangrijk deel van de inkomsten. “Op deze manier kunnen we ervoor zorgen dat de budgetten van de sector bijna volledig worden gebruikt voor de promotie van producten en diensten”, zegt Leen Guffens, directeur Promotie. Dankzij de subsidies kunnen we ook investeren in wereldwijde expertise zoals diepgaand marktonderzoek, communicatie met voedselspecialisten, activiteiten voor de restaurant- en retailsector, een exportplatform en ons kookplatform “Lekker van bij ons”.

Diverse promotiecampagnes

Verschillende promotiecampagnes zullen in 2021 worden voortgezet. Zo zijn er bijvoorbeeld dat van de conferentieperen in China, Brazilië, Duitsland en Oostenrijk, de groentecampagne “Vegetables are the new sneakers”, die millennials zullen moeten aanzetten tot meer consumptie van groenten, en campagnes over de consumptie van melk en kaas, vis van het jaar en campagnes over biologische voeding en de korte voedselketen.

Biologische voeding in de kijker

In 2020 lanceerde VLAM een campagne voor bio. “We vertellen echte verhalen en zetten de voordelen van bio in de schijnwerpers”, zegt hij. “In 2021 zal de campagne worden voortgezet op tv, online en via de media, met als slogan: “Het online platform allesoverbio.be blijft een stevige uitvalsbasis en wordt continu ingezet om onze boodschap te verspreiden”. n 2020 werd een versnelling hoger geschakeld met een tv-campagne, die ook in 2021 zal lopen op onze populaire zenders. De campagne brengt verhalen van echte mensen en de troeven van bio worden in de kijker gezet: ‘Kies wat vaker bio met een biografie uit Europa’. Binnen deze Europese campagne worden ook elk jaar zes mini- biografieën gemaakt die online en via sociale media gepromoot worden.

Korte keten

VLAM wil ook meer Vlamingen aanmoedigen om rechtstreeks van boeren te kopen. Naast de website rechtvanbijboer.be, die alle short supply chain initiatieven samenbrengt, is er een nieuw concept hiervoor in de liften en zijn er nieuwe samenwerkingsverbanden met de horeca, provincies, steden en gemeenten gepland in het kader van een mogelijke nieuwe Short Supply Chain Week.


Beurzen

In 2021 plant VLAM 24 internationale beurzen. Het is nog niet bekend of ze allemaal kunnen plaatsvinden. “We houden er nu al rekening mee dat de beurzen niet in het eerste kwartaal zullen plaatsvinden,” blijkbaar. “Maar we hebben een aantal online alternatieven en hybride formules ontwikkeld, zodat we snel kunnen veranderen.

Britse markt

VLAM wil de Britse markt zoveel mogelijk beschermen door te informeren, uit te leggen en te monitoren. De vlotte werking van VLAM in het Verenigd Koninkrijk zal in 2021 en 2022 worden versterkt op basis vanuit het relanceplann van de Vlaamse regering. Op deze manier zal VLAM in staat zijn om de export naar de Britse markt in stand te houden door middel van specifieke steun en begeleiding van exporterende bedrijven.

Brexit supervisor

Sinds 1 januari heeft VLAM ook een brexit supervisor aangesteld. Ward Verberck zal bedrijven en federaties met raad en daad bijstaan. “Met zijn jarenlange ervaring in de internationale levensmiddelenhandel heeft Ward de nodige kennis van import, export, logistiek, douaneprocedures en ervaring in de groot- en detailhandel”, aldus VLAM. “Dit geeft hem de juiste instrumenten om VLAM-exporteurs zoveel mogelijk te ondersteunen na de splitsing. Hij is te bereiken via Ward.verberck@vlam.be of telefonisch op 0473/269 472.

Lees verder in het jaarprogramma van Vlam

This post is also available in: Nederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*