“Vier redenen waarom samenwerking tussen bedrijven en studenten de toekomst is

Acht universiteiten, honderd studenten en een internationale techgigant: Samsung Electronics Benelux verdubbelt dit academiejaar haar ‘Talents of The Future’ studentenprogramma. Naast de universiteiten van Gent, Antwerpen, RSM Erasmus Universiteit en de Vrije Universiteit Amsterdam hebben nu ook de KU Leuven, Université Libre de Bruxelles, Tilburg University en Universiteit Utrecht zich aangesloten bij Samsungs grootste studentenprogramma in de Lage Landen. Hier zijn vijf redenen waarom deze uitbreiding volgens June Y. Park, CEO van Samsung Electronics Benelux, essentieel is voor iedereen.

Talents of The Future’, het studentenprogramma van Samsung Electronics Benelux dat vorig jaar zijn première beleefde, is het persoonlijke stokpaardje van CEO June Park. Park houdt nauw toezicht op het project. “Ik heb Talents of the Future opgezet op basis van mijn eigen ervaringen en mijn eigen leven. Ik wil studenten echt helpen door te delen wat een bedrijf het beste kan doen om hen voor te bereiden op hun toekomstige carrière. Ik heb persoonlijk ervaren dat dit een zeer stressvolle periode kan zijn, en daarom wil ik die last voor de studenten van vandaag verlichten door dit programma aan te bieden,” legt June Park uit.

“Ik hou van de energie die jonge mensen hebben,” vervolgt June Park. “Ze kijken uit naar de mogelijkheden die de toekomst voor hen in petto heeft en zijn gedreven en ambitieus. Dat past bij Samsung. Ons bedrijf en onze technologieën evolueren snel. Het is essentieel dat we aansluiting vinden bij de jongere generatie. Daarom hebben we ons programma uitgebreid van vier naar acht universiteiten, zodat dit jaar honderd masterstudenten uit verschillende disciplines de kans krijgen om de ins en outs van ons bedrijf te leren kennen.” June Y. Park presenteert vier overtuigende redenen voor deze uitbreiding:

Gelukkige jongeren met een gezonde carière

“Studenten nauw betrekken bij het bedrijfsleven heeft een impact op de maatschappij als geheel. Naar hen luisteren, hun wereld begrijpen en het bedrijf aanpassen aan hun behoeften resulteert in gelukkige jongeren en gezonde carrières. In Nederland ervaart één op de vier jonge werknemers tussen de 18 en 34 jaar burn-outverschijnselen, volgens de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden die in september is gepubliceerd. Ook in België lezen we vaak over deze alarmerende trend. Het begin van je carrière kan verwarrend en stressvol zijn. We willen studenten zo goed mogelijk voorbereiden en begeleiden als ze de arbeidsmarkt betreden. Het is belangrijk dat ze een duidelijk beeld hebben van wat hen te wachten staat. Studenten die deelnemen aan ‘Talenten van de Toekomst’ hebben dat voordeel al; ze gaan niet blindelings het bedrijfsleven in. Tijdens het programma leren ze vertrouwen op hun capaciteiten en het belang van teamwork. Ik geloof echt in ‘Samen sterker’.”

Theorie en praktijk komen samen

“De methodologie van de sociale wetenschappen leren, bijvoorbeeld aan de universiteit, is ongetwijfeld waardevol. Maar wat als we de essentie van de wetenschappen volledig helpen integreren in de praktijk? Toen ik nog studeerde en op zoek was naar een baan, worstelde ik ook met het verschil tussen theorie en praktijk. Met ‘Talenten van de Toekomst’ plaatsen we studenten gedeeltelijk op de werkvloer terwijl ze nog kunnen genieten van het studentenleven. Ze leren de theorie met de praktijk te verbinden. Hoe schrijf je een concreet marketingplan? Hoe denk je commercieel? Hoe neem je beslissingen op basis van data? Samsung geeft masterclasses over harde vaardigheden, terwijl onze partner Cute Solutions zich verdiept in zachte vaardigheden zoals creatief denken of pitchen. Steeds meer universiteiten tonen interesse in ons programma – ook zij zien de voordelen van zo’n praktijkgerichte training.”

“We zien aan de Universiteit Gent dat het ongetwijfeld gunstig is voor studenten wanneer bedrijven zoals Samsung hun professionele ervaring in de klas brengen,” legt Lieven De Marez, Professor en Research Director bij imec-mict-UGent, uit.

Studenten zijn een kompas voor trends en inspiratie

“We leren veel van studenten. Om onze technologie te creëren en te optimaliseren, zijn onze consumenten ons dagelijks kompas. Zij vertellen ons welke technologieën ze graag ontwikkeld zien voor specifieke producten of markten. Die jonge generatie, die zo anders naar de wereld kijkt, daar moeten we gewoon naar luisteren. Zij leiden ons naar nieuwe trends en verwachtingen. Ze leren ons wat ‘cringe’ is en wat niet. (lacht) Ze nemen ons mee in hun – ik geef toe – soms verrassende manier van denken. Tijdens de masterclasses vorig jaar waren er verschillende momenten waarop de studenten ons versteld deden staan met hun kritische vragen en creatieve perspectieven.”

Studenten ondersteuenen voor een gezond bedrijf en een gezonde toekomst

“In Nederland en België is ongeveer 75% van de jongeren in de Gen Z-generatie student. Dit komt neer op meer dan 3,3 miljoen jongeren in de Benelux. Het is duidelijk dat studenten een cruciale hoeksteen zijn van de huidige en toekomstige samenleving. Aangezien technologie ook bepalend zal zijn voor een betere toekomst, is de kruisbestuiving tussen Samsung en studenten evident. We willen dat studenten hun persoonlijke en professionele groei maximaliseren en hun volledige potentieel benutten. Om deze missie te verwezenlijken, hebben we naast ‘Talenten van de Toekomst’ nog vijf andere inspirerende projecten ontwikkeld die zich richten op drie belangrijke pijlers voor studenten: persoonlijke groei, academische prestaties en carrière-inzichten. Met The Inspiration Academy willen we hen bijvoorbeeld inspireren; met Solve for Tomorrow willen we creatief denken aanmoedigen; en met Study with Samsung willen we hen helpen om stressvrij en productief te studeren. Het uitzetten van een doordachte studentenstrategie verrijkt ons bedrijf en de maatschappij. We hebben immers allemaal baat bij een gelukkige jonge generatie die lekker in haar vel zit.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*