Viangro: in volle transformatie

De vleessector is al lang heel erg vertrouwd met Viangro. Ooit gestart door Jean-Armand Borremans in Molenbeek als vleesgroothandel, kreeg deze firma in 1980 de kans om alle hamburgers te maken voor Quick, de toen nieuwe fastfoodketen van de GB-groep. Het werd een succesverhaal. Al snel betrok Viangro een groot bedrijfsgebouw in Anderlecht.

Vandaag werken er nog altijd 650 personen. Daarmee is dit bedrijf een van de grootste werkgever in het Brussels gewest. Maar toch zitten ze in volle transformatie. De zoons van Jean-Arman, nl. Philippe en William Borremans staan aan het hoofd van het bedrijf. Ze hebben bovenop het gebouw een nieuwe verdieping gebouwd, waar hun nieuwe cateringactiviteiten plaatsvinden. Tegelijkertijd is er ook een logistiek luik aan verbonden, de derde pijler waarop ze verder willen inzetten om het bedrijf van de toekomst uit te bouwen.

10 miljoen euro aan investeringen

Het Brusselse bedrijf verwacht de komende jaren een aanzienlijke groei van de foodservice. “Twee jaar geleden hebben we een grote investering (meer dan 10 miljoen euro) gedaan door een cateringfabriek boven de vleesafdeling te bouwen. Op middellange termijn zal de cateringdivisie belangrijker zijn dan de vleesafdeling”, zegt Philippe Borremans.

Logistiek

Viangro vertrouwt ook op een derde activiteit: Easy Fresh Logistics, die zorgt voor een onderlinge verdeling van het transport van producten naar de eindklant. “We hebben een logistiek platform gecreëerd dat openstaat voor externe leveranciers – voor fruit, groenten, vis, delicatessenwinkels, zelfs voor de concurrentie… – die we onze klanten bieden, legt de president van Viangro uit. Ze kunnen hun leveranciers vragen om hun goederen af te geven bij Viangro, die ze zal ophalen en ze allemaal naar de restaurants zal brengen.

Hiervoor was het nodig om een transportvloot te ontwikkelen, maar ook om zeer grote interne logistieke middelen en een grote IT-infrastructuur in te zetten. “Wij beheren ook de financiële stromen. De klant betaalt ons het volledige bedrag en wij vergoeden zijn leveranciers die hun producten bij ons komen afleveren.”.

Balans

Vorig jaar kleurden de bedrijfsresultaten rood. ‘Maar dat is normaal meent Philippe Borremans als je transformeert. Om jezelf te transformeren, moet je investeren. Het kost veel tijd, energie en geld, maar op de lange termijn loont het zich.”

Bron: L’Echo

This post is also available in: Nederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*