
De aandeelhouders pompen 21 miljoen euro in de bakkerijketen en zetten een deel van hun leningen aan Le Pain Quotidien om in kapitaal.
Le Pain Quotidien wordt sinds vorig jaar geleid door de Amerikaan Jerry Gamez (ex-Burger King). Hij verving de Belg Vincent Herbert als CEO. Gamez wil het groeiparcours van de bakkerijketen voortzetten. Maar die expansie kost veel geld doordat Le Pain Quotidien zich als luxueuze speler op dure locaties in de markt zet. Parallel investeert Le Pain Quotidien in de logistiek achter de winkels. Een kapitaalronde stond daarom al een tijdje in de sterren geschreven.
De operatie werd onlangs doorgevoerd. De aandeelhouders pompen bijna 21 miljoen euro vers geld in PQ Licensing, de vennootschap boven de keten. Parallel zetten ze 11,3 miljoen dollar (10 miljoen euro) aan aandeelhoudersleningen om in aandelen. Dat geeft het bedrijf meer ademruimte om te investeren.
Begin 2018 pompten de aandeelhouders al eens 10,5 miljoen euro in Le Pain Quotidien. Ook toen waren de verse middelen bedoeld ‘om de groei te ondersteunen’.
AB InBev-telgen
Het geld voor Le Pain Quotidien komt enkel van bestaande aandeelhouders. De investeringsmaatschappij Cobepa is met een derde van de aandelen de referentieaandeelhouder van de bakkerijgroep. Cobepa zelf is voor iets meer dan de helft in handen van de AB InBev-familie de Spoelberch.
Daarnaast zit een resem Belgische partijen in het kapitaal: de familie Josi (Jean-Marie Laurent Josi is tevens CEO van Cobepa), Emiel Lathouwers (ex-A.S. Adventure), het duo Tony Vandewalle-Bart Van Vooren (ex-O’Neill België) en oprichter Alain Coumont. De Bretoen Bruno Carron, bekend van de voedingsgroep Norac, stapte enkele jaren geleden in.
Internationaal
Le Pain Quotidien is uitgegroeid tot een internationaal georiënteerd bedrijf. Eind 2017 had de van oorsprong Belgische keten 271 vestigingen in 21 landen, waaronder Frankrijk, Nederland, de Verenigde Staten, Turkije, India, het Verenigd Koninkrijk en Brazilië.
Ze realiseerde in 2017 een omzet van 301 miljoen dollar (260 miljoen euro), 1,5 procent meer dan het jaar ervoor. De kosten stegen evenwel sneller (+5%) dan de inkomsten (+1,5%). De brutobedrijfswinst (ebitda) bedroeg dat jaar 23 miljoen dollar. Netto eindigde Le Pain Quotidien door eenmalige effecten in het rood.
Geef als eerste een reactie