Verduurzaming van Belorta gaat verder

2021 was een jaar van slecht weer. Biologische producten hadden ook te kampen met soms atypische weersomstandigheden. Dit heeft de Belorta-producenten er echter niet van weerhouden het biologische areaal van BelOrta verder uit te breiden. Ook duurzaamheid stond hoog op de agenda voor Belorta, met tal van nieuwe initiatieven!

In 2021 werd er bijvoorbeeld voor het eerst biologische asperges aangeboden bij Belorta. Biologische komkommers, witloof en druiventomaten blijven de drie belangrijkste producten in het biologische assortiment. Bij de fruitsoorten zijn de hoogste volumes genoteerd voor de variëteiten Jonagold, Conference en Blueberry.

Bovendien introduceerde BelOrta in 2021 het EARTH-label, een label voor producten in overgang. Met dit label wil BelOrta zowel de handel als de consument beter informeren en tegelijk betere afzetmogelijkheden creëren voor deze overgangsgroenten en -fruit. De invoering van het label is zowel nationaal als internationaal zeer goed ontvangen.

BelOrta wordt duurzamer

In 2021 ging BelOrta verder op zijn weg om een duurzaam en maatschappelijk verantwoord bedrijf te worden. Zo werd in maart de Too Good To Go-verklaring “Voor een planeet zonder voedselverspilling” ondertekend. Sindsdien is BelOrta nog actiever geworden in de strijd tegen voedselverspilling.

BelOrta’s duurzaamheidsinitiatieven in 2021 omvatten onder meer de eerste volledig circulaire aardbeienpunnet. Dit innovatief bakje is gemaakt van 100% gerecycled PET (r-PET) en is zelf 100% recyclebaar. Dit betekent dat elk leeg aardbeienpunnet kan worden verwerkt en hergebruikt als grondstof voor nieuwe verpakkingen. Door over te schakelen op r-PET, vermindert BelOrta zijn CO2-uitstoot met niet minder dan 450 ton per jaar.

Een andere belangrijke stap in 2021 is de omschakeling van blauwe  starre kisten naar groene klapkisten. Eén lading van deze lege klapkisten vervangt 5,4 ladingen starre kisten. Belortaoor zal zo zijn jaarlijkse uitstoot met 1 080 ton CO2 verminderen.

Verrassend plezant … 2022

Greenhouse-truck

In 2022 gaat Belorta verder met gloednieuwe marketingcampagne, gebaseerd op de “plezant voor…” baseline. Belorta zal de nieuwe marketingcampagne verder ontwikkelen, waarbij meer dan ooit de nadruk zal liggen op de telers als ambassadeurs. BelOrta is dan ook van, voor en door producenten. Dankzij de onvermoeibare inzet en het engagement van de telers kan Belorta de Belgische consument elke dag verse en lekkere groenten en fruit blijven aanbieden, ongeacht winkelsluitingen, lockdowns, gezondheidscrisissen, enzovoort. Dit jaar werd ook de BelOrta Greenhouse gelanceerd, ’s werelds allereerste hybride foodtruck-serre. Tevens werd de consumentenwebsite www.belorta.be in een nieuw kleedje gestoken (met onder meer een gloednieuw receptenplatform) en werd www.verbazendplezant.be gelanceerd.

Een opwindend nieuw jaar 2022

Ook het jaar 2022 lijkt nu al vol uitdagingen en onzekerheden te zitten. De stijgende logistieke, energie- en arbeidskosten, de algemene inflatie, de verder evoluerende Brexit, de lange levertermijnen en de grote onzekerheid over de beschikbaarheid van grondstoffen zijn allemaal redenen tot bezorgdheid. Bovendien is de markt voortdurend in beweging, met nieuwe distributiemodellen en nieuwe verwachtingen van de consument. Daarom blijft BelOrta investeren in onderzoek zodat de producenten verder kunnen diversificeren. Nieuwe en veelbelovende variëteiten en soorten groenten en fruit worden geïntroduceerd en in het assortiment opgenomen. Belorta kijkt echter naar de toekomst. Volgend jaar zullen de ongeveer 1.000 telers van BelOrta zich opnieuw concentreren op het aanbieden van de lekkerste groenten van de hoogste kwaliteit en het sappigste fruit, elke dag opnieuw. Ze zijn lokaal geteeld en dus zeer vers, vol van smaak en verrassend plezant voor iedereen.

This post is also available in: Nederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*