
Terwijl retailers sinds 2020 48 procent meer plantaardige zuivelproducten hebben verkocht, is het aantal verkochte koemelkproducten in dezelfde periode met 12 procent gedaald, zo blijkt uit een analyse van het Good Food Institute Europe.
Consumenten kiezen steeds vaker voor plantaardige melk, schnitzel of kaas. Binnen Europa is Duitsland de grootste markt voor plantaardige producten. Dat blijkt uit een studie van de denktank Good Food Institute Europe, die gegevens van NielsenIQ over de marktontwikkeling in de detailhandel in 13 landen analyseerde. In geen enkel ander West-Europees land steeg de verkoop in 2022 meer dan in Duitsland, meldt de organisatie.
“Met 11 procent groei vorig jaar en 42 procent groei sinds 2020 ligt de marktontwikkeling in dit land aanzienlijk boven het Europese gemiddelde”, aldus het rapport. Volgens het rapport groeide de markt in Europa vorig jaar sinds 2021 met 6 procent en sinds 2020 met 22 procent tot een omzet van 5,7 miljard euro. In totaal gaven mensen in Duitsland vorig jaar gemiddeld 23 euro per hoofd van de bevolking uit aan plantaardige alternatieve producten, aldus het rapport.
Plantaardige zeevruchtenmarkt groeit
Volgens het rapport werd vorig jaar in Duitsland 1,91 miljard euro uitgegeven aan plantaardig voedsel. Vleesalternatieven waren goed voor 643 miljoen euro – 7 procent meer dan in 2021 en 40 procent meer dan in 2020. Het aantal verkochte alternatieve producten in deze groep steeg tussen 2020 en 2022 met 41 procent, terwijl de verkoop van voorverpakt vlees met 13 procent daalde, aldus het instituut.
In het licht van de inflatie en de sombere economische vooruitzichten zijn consumenten blijkbaar terughoudend om meer uit te geven aan plantaardige eiwitten dan aan dierlijke. Marktleider Rügenwalder verliest onevenredig veel en verwacht een uitdagend jaar.
De experts zien een stijgend potentieel in plantaardige vis en zeevruchten: ze schatten de omzetgroei van vorig jaar op 52 procent en sinds 2020 is de markt meer dan verviervoudigd tot een omzet van 39 miljoen euro in 2022.
Zuiveldranken op plantaardige basis hebben een marktaandeel van 13 procent
In 2022 is plantaardige melk goed voor 552 miljoen euro retailomzet, 13 procent meer dan het jaar ervoor en 43 procent meer dan in 2020. Volgens het rapport is het aantal verkochte producten sinds 2020 met 48 procent gestegen, terwijl koemelkproducten met 12 procent zijn gekrompen.
Terwijl de verkoop van sommige producten op basis van plantaardige melk vorig jaar steeg – zoals kaas (stijging van 6 procent tot 79 miljoen euro), ijs (stijging van 13 procent tot 93 miljoen euro) en desserts (stijging van 32 procent tot 26 miljoen euro) – was er een daling in de verkoop van plantaardige yoghurt: hier daalde de verkoop met 4 procent tot 153 miljoen euro. Het aandeel van plantaardige producten in de zuivelmarkt is 13 procent, in de yoghurtmarkt 5 procent en in de kaasmarkt 1 procent.
Geef als eerste een reactie