Veggie boomt, ook in de vleesindustrie

BeyonMeat.com EMG = Evolution Media Group

Beyond Meat deed het. Er kan geld worden verdiend met de vleesloze alternatieven. Traditionele Belgische bedrijven als Imperial, Equinox, Bon Rill, … gaan ook op dit pad verder. Is dit de nieuwe motor achter de vleesindustrie?

Vleesloze hamburgers op basis van erwteneiwit, tarwe of soja maken nu deel uit van veel barbecues. Ze zien er nu uit als de klassieke gehaktbal en hamburger, ze ruiken en ja, ze smaken echt als hun vleesbevattende naamgenoten!

.
Beyond Meat toonde de weg

De Amerikaanse start-up Beyond Meat scoorde met de vleesloze hamburger als geen ander bedrijf ooit deed. Ze wees daardoor een andere weg aan. Vroeger waren de vleesalternatieven doorgaans flauwe sojavariëteiten.

Beyond Meat deed dat niet, maar kopieerde de klassieke vleesproducten, zowel in presentatie als in verpakking. Zelfs het logo toont rundvlees op een groene achtergrond. Maar na protesten van de industrie is het logo nu officieel toegestaan. Het parlement van de EU heeft de naam “Veggie Burger” goedgekeurd.


Veganistische hamburger

“Vooral de klassieke vleesbedrijven, zoals Imperial, Equinox, Bon Rill, enz. laten zien dat de ontwikkeling van deze producten tot een echte paradigmaverschuiving kan leiden. Die traditionele vleesbedrijven brengen sedert enkele jaren vleesloze producten op de markt. En met succes. Het aandeel neemt verhoudingsgewijs steeds verder toe. De Corona-pandemie heeft zich hier ook laten voelen. Vooral de afgelopen maanden hebben mensen veel met het onderwerp “voeding” te maken gehad, al was het maar omdat ze bij wijze van spreken gedwongen werden thuis te koken en te eten.


Groeiende druk op de traditionele vleesindustrie

Vleesconsumptie wordt steeds vaker bekritiseerd vanwege het massale gebruik van natuurlijke hulpbronnen en dus aanzien als nefast voor het klimaat. Het veggie-alternatief wordt als duurzamer beschouwd omdat er minder land en water wordt gebruikt en minder schadelijke broeikasgassen worden geproduceerd – om nog maar te zwijgen van het aspect dierenwelzijn. Maar het klassieke vlees zal nooit volledig van onze borden verdwijnen. Feit is dat de vleessector hier zeker de boot niet wil missen en massaal deze weg opgaat!


Veggie alternatieven blijven!

In het derde kwartaal heeft Nestlé met Beyond Meat wereldwijd een sterke tweecijferige groei in vegetarische en plantaardige producten laten zien. Alleen al om deze reden behandelen bedrijven het segment niet langer als een groen uitgangsbord voor hun firma’s, een soort schaamlapje. Zelfs klassieke vleesbedrijven zijn vandaag actief op de vegetarische markt. De markt zal het echter nooit helemaal zonder echt vlees stellen, menen zij. Nu halen de veggie alternatieven wereldwijd al bijna 10% van de markt. Hoe dit verder zal evolueren is een open vraag. De hamburgeralternatieven zijn vandaag een integraal onderdeel van de vleesmarkt!

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*