Van melk en vlees naar plantaardige varianten

Dat grote bedrijven de trein van de eiwittransitie niet willen missen is een feit. Sinds enkele jaren wordt de ene vleesvervangende producent na de andere opgeslokt door een grote voedingsgigant. De grote voedingsbedrijven hebben ingezien dat vlees en traditionele vleesproducten weinig perspectief bieden in tegenstelling tot vleesvervangers op plantaardige basis.

Danone kocht in 2016 WhiteWave, dat eerder het Belgische bedrijf Alpro had overgenomen. Nestlé kocht in 2017 het Californische Terra Doce en het Israëlische Gourmet Garden. Dit laatste bedrijf heeft zijn wortels in voedseltradities uit het Midden-Oosten die plantaardige gerechten zoals falafel en hummus hebben voortgebracht.

De Vegetarische Slager is sinds 2018 onderdeel van Unilever. De levensmiddelengigant heeft naam gemaakt met vleesproducten zoals Zwan-worstjes en Unox-rookworstjes. Kraft Heinz is dit jaar, in 2022 dus, een joint venture aangegaan met The Not Company, maker van Not Milk, op basis van erwteneiwit. Het Amerikaanse General Mills is zeer actief in de tuinbouwsector, met name als investeerder in veelbelovende start-ups. Ook traditionele zuivelcoöperaties zoals Valio (Finland) en Arla (Zweden) diversifiëren hun activiteiten naar plantaardige alternatieven.

Belgische bedrijven zoals Imperial, Vlevia, BonRill ….

Vleesbedrijven hebben ook steeds vaker een afdeling met plantaardige producten. De Belgische worstproducent Aoste (Imperial) zit ook achter het merk Le Végétarien. Vleesproducent Vlevia heeft in samenwerking met eiwitspecialist Cosucra de eerste puur Belgische vegetarische burger ontwikkeld. En de in Ieper gevestigde rillettespecialist BonRill heeft zich zelfs volledig omgevormd tot een vegetarisch bedrijf, dat nu BonMush heet.

BonMush

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*