Upignac neemt Ardenne Volaille over en lanceert zich in de pluimveesector

Upignac, dat drie jaar geleden door de stichtende familie werd terug gekocht, breidt zijn bedrijf uit door de overname van Ardenne Volaille.

Het is een serieuze stap vooruit die Michel Petit, de stichter van Upignac, de beroemde foie gras-producent uit Upigny (Eghezée), in de regio Namen, zojuist heeft gezet. Vier jaar na de overname van de groep die hij aanvankelijk in 2012 had verlaten, breidt hij nu zijn bedrijf uit naar kip en gevogelte door de aankoop van Ardenne Volaille.

“Dankzij deze overname verwerven we expertise in de veredeling. Tegelijkertijd bieden we Ardenne Volaille onze kennis op het gebied van vleesverwerking en export aan”, legt Michel Petit uit.

Ardenne Volaille van de broers Jean-Claude en Francis Wenkin, gevestigd in Bertrix, in de provincie Luxemburg, heeft niets meer te maken met het kleine kippenhok dat in 1989 op de familieboerderij in Assenois werd opgericht. Hun nichebedrijf, de productie van hoogwaardige kippen, trok al snel de aandacht van distributeurs, te beginnen met Colruyt, die hun aanbod wilden aanvullen met kwaliteitskip. De kippen van Val Dieu, gevoed met graan van de molen die tegenover de gelijknamige abdij staat, zijn nu bekend bij de consumenten in het noorden en zuiden van het land.


De gebroeders Wenkin

De transactie tussen Michel Petit en de gebroeders Wenkin omvat met name een kapitaalverhoging van 10 miljoen euro voor Upignac. Een operatie die de gebroeders Wenkin in staat moet stellen aandeelhouder te worden van het Naamse bedrijf. Die laatste zullen dus 16% van het kapitaal van Upignac Group in handen hebben, waarbij de familie Petit de meerderheidsaandeelhouder blijft, met 71%. De resterende 13% is in handen van de Waalse Gewestelijke Investeringsmaatschappij (SRIW), die vier jaar geleden bij de onderneming kwam toen de belangrijkste Belgische aandeelhouders van de brouwerijgigant AB InBev het bedrijf verliet. Na deze operatie zullen de Upignac foie gras en de merken Val Dieu, Le Poulet de Bastogne, Crêtes d’Ardennes en Coq des Prés onder één dak worden ondergebracht.

Diversificatie

Sinds de terugkeer naar het bedrijf heeft de familie Petit geïnvesteerd in een reeks KMO’s in de Waalse agrovoedingssector. De overname van Ardenne Volaille is volledig in lijn met deze aanpak. En is een grote bron van diversificatie voor een project dat gericht is op het aanbieden van hoogwaardige voedingsproducten uit België. Naast eend en foie gras waren dit tot nu toe ook natuurlijke vruchten en vruchtensappen, geperst uit in de regio geplukt fruit. Daar is nu ook nog het pluimvee bijgekomen.

Upignac neemt daarmee een bedrijf over dat meer omzet heeft dat Upignac zelf. Vorig jaar behaalde het Luxemburgse bedrijf een omzet van 23 miljoen euro, tegenover 12,5 miljoen euro voor de foie gras specialist. Hetzelfde geldt voor de groei: de inkomsten van Ardenne Volaille stijgen met 20%, die van Upignac met slechts 15%.


40 miljoen euro in omzet

Voor dit jaar verwacht Michel Petit een gezamenlijke omzet van 40 miljoen euro. De twee entiteiten, die ongeveer 150 werknemers in dienst hebben, zullen wettelijk worden geïntegreerd in de Upignac Group. De andere activiteiten van de familie Petit – fruit en het natuurlijke vruchtensapproductiebedrijf Le Pressoir d’Upigny – maken geen deel uit van de transactie.

Export boomt

In de afgelopen jaren heeft Upignacs stichtende baas zich echter meer op buitenlandse markten gericht. In Azië bijvoorbeeld zijn Japan, Hongkong en de Golfstaten prioritaire markten geworden. Het bedrijf uit Eghezée breidt ook zijn activiteiten in Canada uit.

In ieder geval is de trend tastbaar: terwijl de export in 2015 bijna niets vertegenwoordigde, genereerden de buitenlandse markten vorig jaar ongeveer een vijfde van de inkomsten van Upignac. Dit is waarschijnlijk nog maar het begin.

Bron: L’Echo

This post is also available in: nlNederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*