Unilever stopt met tot kinderen gerichte reclame

Ijskraampjes, vast of mobiel, met afbeeldingen van een gelukkig kind dat smakelijk een ijsje eet zullen er in de toekomst anders gaan uitzien. Zo ook alle reclame voor ‘ongezonde’ ijsjes en snacks. Tenminste als het van Unilever afhangt.

Aangepaste campagnes


Unilever, het voedingsbedrijf met onder andere merken als Ben & Jerry’s en Ola, belooft tegen het einde van het jaar alle reclame- en marketingcampagnes voor kinderen te stoppen of op zijn minst te wijzigen. Het nieuwe beleid vloeit voort uit bezorgdheid over de toenemende obesitas bij kinderen, die het bedrijf een van de ernstigste zorgen voor de volksgezondheid van de 21ste eeuw noemde.

Obesitas


Unilever citeerde, in een tweet, gegevens van de Wereldgezondheidsorganisatie waaruit bleek dat 41 miljoen kinderen wereldwijd overgewicht of obesitas hadden in 2016. De plannen van Unilever omvatten het beperken van zowel de inhoud als de plaatsing van advertenties. Hoewel sommige voor kinderen aantrekkelijke materialen op de verpakking en in winkels kunnen verschijnen, worden ze ‘alleen gebruikt voor producten met een specifiek voedingsprofiel’, zei het bedrijf, waarvan honderden merken ook Breyers en Popsicle bevatten.

Ola


Als gevolg van de koerswijziging zet Unilever geen sterren en influencers meer in om zijn producten aan te prijzen. Ook worden cartoonfiguren veel minder gebruikt. Die zullen alleen nog maar in de winkel te zien zijn en dan alleen op producten die niet te ongezond zijn. De wijziging gaat voor alle ijsjes, snacks, drankjes en andere voedingswaren gelden en moet overal eind dit jaar zijn doorgevoerd. IJsjesmerk Ola is het eerste merk dat met de nieuwe regels gaat werken. Eind dit jaar wil Ola ook een maximum van 110 calorieën en 12 gram suiker per portie hebben.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*