
“Wim Swinkels (85), inwoner van Valkenburg en Maastricht en telg uit een Nederlandse brouwersfamilie, is begin augustus 2023 overleden. We kunnen gerust zeggen dat mijn oom Wim een held is in de brouwwereld,” schreef Peer Swinkels, senior directeur van Swinkels Family Brewers, ter nagedachtenis aan hem op LinkedIn.
Het alcoholvrije bier werd in eerste instantie vooral in landen verkocht waar veel moslims woonden. Pas in 1988 bracht Bavaria hier een alcoholvrije variant op de markt, mede door de maatschappelijke discussie over alcohol in het verkeer. Buckler van Heineken werd in diezelfde tijd gelanceerd, maar dat werd – mede door de grappen van Youp van ’t Hek – geen succes. Ook het Amerikaanse leger was in die tijd een grote klant van Bavaria. “Tijdens Operatie Desert Storm leverden we veel alcoholvrij bier voor de militairen die in het Midden-Oosten zaten.”
Dan waren er nog de onvergetelijke reclames. Topvoetballer Marco van Basten ‘opende’ in 1993 een bierflesje met een strakke trap. En ruim tien jaar geleden speelden bekende acteurs als Mickey Rourke en vooral Charlie Sheen een hoofdrol in reclamespots. “Let’s not have a drink sometime”, zegt Sheen lachend tegen twee artsen terwijl hij voor de zoveelste keer een verslavingskliniek uit loopt. Vervolgens ziet hij vol verbazing hoe agenten, bouwvakkers en zwangere vrouwen op straat bier drinken. Pas op zijn welkom-thuis-feestje valt het kwartje.
Nalatenschap
Met de nalatenschap van Wim Swinkels zit het wel goed. Alcoholvrij bier wint elke dag terrein. Zeker nu wetenschappelijk onderzoek aantoont dat helemaal geen alcohol drinken het beste is voor de gezondheid.
Wim Swinkels werkte tot 1997 bij het familiebedrijf. “Hij bleef geïnteresseerd en betrokken bij ons bedrijf tot het laatste moment”, laat Swinkels Family Brewers weten. “Wim Swinkels zal door ons herinnerd worden als een toegewijd brouwtechnoloog en een harde werker. Altijd gedreven om de kwaliteit van ons brouwproces en onze bieren te optimaliseren.”
Een paar dagen voor het overlijden van zijn oom prees de topman van de Brabantse brouwer hem nog uitvoerig. Bavaria 0.0% kwam als beste uit de bus bij een test van het consumentenprogramma Kassa. “Ik kon niet bevroeden dat mijn oom Wim drie dagen na het plaatsen van mijn post zou overlijden. Oom Wim is 85 jaar geworden en heeft de wereld met zijn uitvinding iets bijzonders nagelaten.”
Geef als eerste een reactie