Trends in de drankindustrie te zien op ‘drinktec’ te München

Gezonde ingrediënten zijn goed voor het welzijn en voor het milieu – zo zou je de stemming onder de consumenten in de voedings- en drankensector kunnen omschrijven. Het is een feit dat de consument, mede als gevolg van de pandemie, steeds meer op zoek gaat naar gezonde producten en zijn consumptiegewoonten wijzigt ten gunste van “free-from” en “clean-label” producten. De kwestie van het persoonlijk welzijn wordt meer en meer een alledaags onderwerp. Deze veranderingen in de wensen van de consument zijn ook merkbaar in de dranken- en vloeibare voedingsmiddelenindustrie, die van 12 tot 16 september bijeenkomt op ’s werelds toonaangevende vakbeurs drinktec in München.

Consumenten willen producten met minder suiker: Fabrikanten van dranken en vloeibare voedingsmiddelen leveren. Volgens marktonderzoeksbureau Mintel was de top-3 landen voor de productlancering van dranken met verlaagd suikergehalte en suikervrije dranken in de afgelopen vijf jaar Groot-Brittannië (15 procent), op de voet gevolgd door Duitsland (13 procent) en Frankrijk (10 procent).

Minder suiker

“Frankrijk en Duitsland behoorden tot de vijf Europese landen met de meeste patenten gericht op het verminderen van het suikergehalte, met elk vijf procent van de patenten in de wereld,” legt Neha Srivastava, Food & Drink Patent Analyst bij Mintel, uit. “Deze patenten hebben betrekking op het verbeteren van de smaak van zoetstoffen en het ontwikkelen van technologieën die de kosten van de productie van alternatieve soorten suiker verlagen.”


… en weinig tot geen alcohol…

De vraag naar “NOLO”-dranken (geen en weinig alcohol) is de laatste twee jaar duidelijk gestegen. Een studie van de Britse markt, bijvoorbeeld, registreerde een stijging van 32,5 procent in de consumptie van NOLO-dranken tijdens de eerste lockdown in 2020. Gins en aperitieven met 0 volumeprocent alcohol – met andere woorden producten die geen sterke drank mogen worden genoemd – tonen aan dat het gezondheidsbewustzijn van de consument ook in de wereld van dranken en cocktails om een nieuwe aanpak vraagt. Maar het is niet noodzakelijk gemakkelijker om deze dranken te produceren. Zo duurt het bijvoorbeeld zes weken om de gewenste smaak te combineren uit de complexe mix van kruiden, specerijen en schillen om het gedistilleerde, alcoholvrije product Seedlip te produceren.


… meer sapjes en smoothies…

Het spreekt voor zich dat producten op basis van sap in dit verband ook potentieel bieden. Volgens Statista zal de wereldwijde verkoop in het segment “Andere sappen, sapmixen en smoothies” in 2022 ongeveer 38 miljard euro bedragen. Tegen 2026 wordt een marktvolume van 45 miljard euro verwacht, een jaarlijks groeipercentage van 4,41 procent. Wat de hoeveelheid betreft, wordt verwacht dat het marktvolume in 2026 16 miljard liter zal bedragen. Vooral de Amerikaanse markt is interessant, met een verwacht verkoopvolume van 5 miljard euro in 2022.
Inspiratie en technologie voor nieuwe producten

Alternatieve dranken

De vakbeurs drinktec in München geeft alle producenten van dranken en vloeibare levensmiddelen de juiste impuls voor het creëren van nieuwe producten. Fabrikanten van ingrediënten en procestechnologie zijn een bron van inspiratie met hun innovaties op het gebied van plantaardige dranken, verlaagd suikergehalte en suikervervangers, evenals functionele plantaardige componenten.

De vindingrijkheid van de industrie blijft hoog. Technologieën voor dranken en vloeibare voeding staan zeker nog in de kinderschoenen als het gaat om het ontsluiten van het potentieel van plantaardige producten. Last but not least zal door veranderingen in de toeleveringsketens het testen, ontwikkelen, zoeken en ontdekken van alternatieve productsamenstellingen in de toekomst geïntensiveerd worden. Een cold brew coffee uit de VS laat zien wat mogelijk is: De start-up Atomo heeft via reverse engineering een moleculaire koffie ontwikkeld zonder ook maar één koffieboon.

Met de ontwikkeling van methoden om vitaminen of eiwitten te extraheren uit de reststoffen van de traditionele drankenproductie, laten verschillende bedrijven zien welk ontwikkelingspotentieel er nog te ontsluiten valt.

Dit stopt niet bij het idee voor een nieuwe drankcreatie: Voor fabrikanten die nu bijvoorbeeld de weg van gedistilleerde dranken naar het niet-alcoholische segment inslaan, zijn er een paar uitdagingen te overwinnen. Om alcoholvrije drankvarianten in de gedistilleerd-familie te ontwikkelen, moet men zich volledig herbezinnen zonder de alcoholische component, wil men een product met een passende houdbaarheid op de markt brengen.

Procestechniek en afvullen

Daarom zijn de beursterreinen voor procestechniek en afvullen natuurlijk de eerste aanloophavens voor bezoekers die met nieuwe drankideeën aan de slag willen. Zij kunnen hun concept uittesten bij de exposanten op drinktec. Bijvoorbeeld:

Moeten er nieuwe procestechnologieën en productbereidingsstrategieën worden nagestreefd?
Zijn er microbiële eisen als het gaat om de productspecificaties?
Welke eisen stelt de nieuwe drank aan de afvultechnologie?

En, zelfs een paar maanden voor de beurs, is één ding duidelijk: er zijn veel mogelijkheden in deze productinnovatieprogramma’s. In sommige gevallen zullen kleine toevoegingen aan het systeem voldoende zijn om de nieuwe productcreaties te produceren. In andere gevallen zal het marktpotentieel of de status quo in de productie een volledig nieuwe lijn of – in een derde scenario – een volledig nieuwe productie-installatie vereisen.

Nieuwe drankconcepten – platform voor nieuwe drankcreaties

Inspiratie voor nieuwe dranken is gebundeld en gemakkelijk te vinden in Hal A5: de speciale show New Beverage Concepts biedt een uitstekend platform voor mensen die ideeën verzamelen met een open ontwerpconcept. Productontwikkelaars, merken of innovatiemanagers, maar ook inkopers kunnen hier kennismaken met nieuwe zoetconcepten, kleurstoffen, smaken, ingrediënten, behandelingen en additieven van de leveranciers. Met een tasting zone worden de concepten niet alleen onderworpen aan een “dry run”, maar ook aan eerste smaaktesten direct ter plaatse. Met dit format krijgen beursbezoekers uitgebreide inspiratie die nieuwe groepen kopers zal aanspreken.

World’s Leading Trade Fair for the Beverage and Liquid Food Industry
September 12–16, 2022 | Messe München

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*