Tony’s Chocolonely: minder goede resultaten door corona

Chocolade zonder slavernij en een beter loon voor de cacaoboeren: dat was de missie van de Nederlandse Tony’s Chocolonely chocoladerepen. Ondertussen bestaat het bedrijf vijftien jaar en de kritiek klinkt steeds luider. De omzet bedraagt meer dan 88 miljoen euro, de winst ligt op iets meer dan 260.000 euro. “Een grote winst is ook niet het doel van een bedrijf als het onze”, vertelt Ynzo van Zanten bij Tony’s Chocolonely verantwoordelijk voor het verspreiden van de missie van eerlijke en duurzame chocolade.

Begin december werd Tony’s jaarverslag gepresenteerd tijdens een ‘total rock’n’rollercoaster’ met Idris Elba, Pharrell Williams en televisiepersoonlijkheden Rutger Bregman, Akwasi en Sophie Hilbrand. Marketing is altijd al een sterk punt geweest van deze chocoladeproducent.

CEO Henk-Jan Beltman probeerde van deze persconferentie een goed weerbericht te presenteren, terwijl dit eigenlijk niet het geval was. “De producten van Tony’s Chocolonely zijn steeds meer geliefd en geapprecieerd”, meldde bij. “De consumenten vinden ze steeds beter,” zei hij.

Ondanks al dit positeive nieuws, bleken de cijfers eerder teleurstellend te zijn In Nederland daalde het marktaandeel van 19 naar 16 procent. Twee winkels in Amsterdam zijn ondertussen dichtgegaan. Zelfs de aangekondigde investering in een chocoladefabriek bij Amsterdam moet worden uitgesteld. De groeidoelstelling van 50 procent is niet gehaald. Het werd 27 procent. “De reden hiervoor is dat consumenten door corona minder reisden en daardoor ook minder chocoladerepen aten” meldde de CEO.

Telers ontvangen te weinig

Het merk krijgt ook steeds meer kritiek op het motto waarmee het grootst uitpakt. Slaafvrije chocolade op de’ markt brengen’. De hulporganisatie Solidaridad Europe stelde dat Tony’s Chocolonelyo te weinig betaalt aan de cacaotelers: ruim anderhalve euro per kilo cacaobonen, terwijl Solidaridad tweeënhalve euro fair vindt. Ynzo van Zanten ontkent dat niet: “Wat we doen is slechts een druppel op een gloeiende plaat. Er zijn ook stappen ondernomen om bijvoorbeeld de inkomenssituatie van cacaoproducenten in Ghana en Ivoorkust te verbeteren . Zo hebben beide landen een minimumprijs voor cacao ingevoerd. Een deel van dit hogere inkomen gaat naar de boeren. . Het gebeurt in kleine stapjes, maar elk jaar doen we iets meer!” Uit het jaarverslag van het Nederlandse bedrijf blijkt dat 8.457 cacaoproducenten in Ghana en Ivoorkust het afgelopen boekjaar een extra premie hebben ontvangen van Tony (naast de Fairtrade premie). Vorig jaar heeft dit slechts 6.624 Afrikaanse boeren getroffen.

Tegen kinderarbeid en voor scholing

Van Zanten: “Er zijn honderdduizenden boeren in beide landen, dus het aantal is klein maar groeit aanzienlijk. Daarnaast werken we aan een betere opsporing van gevaarlijke werkomstandigheden, kinderarbeid en slavernij. Als gevolg daarvan hebben we in onze zes coöperaties meer gevallen van kinderarbeid ontdekt, 387. Tegelijkertijd hebben we ook meer kunnen doen om de problemen aan te pakken en op te lossen. Dan moeten we nadenken over praktische zaken, zoals het geven van kruiwagens om het werk te verlichten, zodat we niet zelf zware zakken cacaobonen hoeven te dragen. Maar het is ook belangrijk om schoolkits te voorzien zodat kinderen naar school gaan in plaats van in het veld te werken.

Klimaat

Wij willen vooral investeren in de verbetering van deze sector. Niet alleen sociale aspecten spelen hier een rol. Dankzij een GPS-systeem kunnen we ook zien hoe de ontbossing in Ghana en Ivoorkust verloopt. Als dit gebeurt met de boeren waarmee we samenwerken, kunnen we actie ondernemen.Maar aan geld hebben ze toch niet tekort. Dit omdat de CEO de afgelopen jaren enkele grote investeerders vond. Dit o.a. in de familie

De omzet van Tony’s Chocolonely voor het boekjaar 2019/2020 bedroeg meer dan 88 miljoen euro, met een winst van slechts 261.000 euro op het einde van het jaar. Van Zanten: “We hoeven geen grote winsten te maken”!Maar wel verder uitbreiden. Om de groeimotor op gang te houden, kijkt de CEO eerst naar de VS, het VK en de Duitstalige landen. Popster Pharrell Williams weet wat hij in de toekomst kan doen. De muzikant wordt niet alleen ambassadeur van Tony’s Chocolonely, maar verwerft ook een minderheidsbelang.

Geldschieters

Het Nederlandse bedrijf ging over de grens om geldschieters te vinden. Het ontving ondertussen al meer dan 30 miljoen euro van de Belgische familie Spoelberch (Verlinvest) en de oprichters van het drankmerk Innocent (Jamjar) van AB InBev. Verlinvest kocht ongeveer een kwart van de aandelen, Jamjar 2,5%. Topman Beltman blijft de grootste aandeelhouder.

Ghana en Ivoorkust

“Copec”, of een Opec voor cacao. Toen Ghana en Ivoorkust, geïnspireerd door de olieproducerende landen, vorig jaar een akkoord bereikten om een premie van 400 dollar te betalen voor elke ton verkochte cacaobonen vanaf 2020, werd dit gezien als een doorbraak voor de sector, die te lijden heeft onder armoede, kinderarbeid en ontbossing. Dankzij deze premie kunnen de twee West-Afrikaanse landen, die samen meer dan 60 procent van de wereldcacaoproductie voor hun rekening nemen, eindelijk het lot van honderdduizenden kleine boeren verbeteren en hen minder afhankelijk maken van prijsschommelingen. Grote chocoladefabrikanten hebben dit initiatief publiekelijk toegejuicht. Maar soms is er een kloof tussen woorden en daden. Ghana en Ivoorkust beschuldigen nu verschillende grote bedrijven en chocoladehandelaren, waaronder de Amerikaanse voedselgiganten Mars en The Hershey Company, ervan de prijzen te ontduiken door een deel van hun cacaobonen naar elders te brengen. In een boze brief aan de getroffen bedrijven, gezien door de Financial Times, noemen de Ivoriaanse en Ghanese toezichthouders het een “vertrouwensbreuk”.

This post is also available in: nlNederlands

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*