Toblerone chocoladereep verliest zijn Zwitserse identiteit

De iconische driehoekige chocoladerepen van Toblerone zullen in de toekomst niet langer als “Zwitserse chocolade” worden verkocht. Zij zullen ook uit Slowakije komen.

De repen met de driehoekige chocoladestukjes zullen binnenkort worden verkocht zonder de vermelding “of Switserland”, meldt ANP. De fabrikant zal niet langer kunnen verwijzen naar de Zwitserse oorsprong. De Amerikaanse eigenaar Mondelēz (met o.a. enkele vestigingen in België) wil de repen niet alleen in de huidige fabriek in Bern produceren, maar vanaf volgend jaar ook in Slowakije. Volgens Mondelēz is de aangekondigde stap noodzakelijk om aan de “groeiende internationale vraag” te voldoen. Dit wekt echter wrevel op in Zwitserland. Toblerone wordt immers sinds 1908 in Bern geproduceerd.

Ook Milka is niet langer Zwitsers

“Met deze stap treedt Toblerone in de voetsporen van andere succesvolle Zwitserse producten als Milka”, schrijft de krant Le Temps. Omdat de chocolade van Mondelēz niet langer uitsluitend in Zwitserland wordt geproduceerd, kan hij niet langer als Zwitserse chocolade worden verkocht. Voor Toblerone ligt dat nog gevoeliger dan bij Milka. Het logo vermeldt zowel de Matterhorn als de beer uit het wapenschild van Bern. Mondelēz benadrukt dat het zal blijven investeren in de fabriek in Bern. De extra fabriek in Slowakije is bedoeld om de fabriek in Bern beter te benutten en miljoenen meer Toblerone repen te produceren.

7 miljard stokjes per jaar

Elk jaar worden 7 miljard Toblerone-repen geproduceerd, waarvan 97 procent naar 120 landen wordt geëxporteerd. Deze driehoekige repen worden bijvoorbeeld verkocht in de Tax-free Shops van bijna alle luchthavens. Volgens Mondelēz wordt in deze winkels elke twee seconden een Toblerone-reep verkocht.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*