Tijdens pandemie sloten 68 nieuwe brouwerijen bij de federatie van Belgische Brouwers aan

Het jaarverslag 2021 van Belgian Brewers Federation toont de veerkracht van de sector in een jaar waarin de horeca nog bijna zes maanden op slot was. Over het volledige jaar steeg het biervolume in België met 12,2%. Ook zijn er opnieuw tal van nieuwe brouwerijen opgestart. In 2021 gaat het om 29 brouwerijen, nadat er in 2020 ook al 39 brouwerijen bijkwamen. Na twee jaar komen de Belgische brouwers geleidelijk aan terug op het niveau van voor de pandemie en is het dan ook tijd om opnieuw volop in te zetten op de rijkdom van het Belgische bier en de door UNESCO erkende biercultuur, zowel op de lokale markt als in het buitenland.

2021 was een jaar dat nog sterk beïnvloed werd door de gevolgen van de COVID-19-pandemie. Zo kwam een volledige heropening van de horeca er pas op 9 juni. De brouwerijsector is echter veerkrachtig gebleken: de biervolumes op de Belgische markt stegen met 12,2% ten opzichte van 2020. De verkoop in het horecasegment steeg met 25,9%, deze via de supermarkten met 7,1%. Door de annulering van festivals, sport-, culturele en andere evenementen was de verhoging van de verkoop van pilsbier sinds de start van de pandemie lager dan die van speciaalbier. De verkoop van alcoholvrije en -arme bieren bleef op peil.

Aantal brouwerij nam toe

Ondanks de pandemie is het aantal brouwerijen blijven stijgen van 379 tot 408. Samen brengen zij minstens 1.500 verschillende biermerken op de markt. Hieruit blijkt de vitaliteit en de dynamiek van de sector en de rijkdom van de biercultuur. Ook het eerste jaar van de pandemie, 2020, noteerde een stijging van het aantal brouwerijen: van 340 naar 379.

Export: daling buiten de EU

De export vertegenwoordigt 73% van de Belgische bierproductie. Binnen de EU steeg de uitvoer van Belgische bieren met 2,58%. De impact van COVID-19, de sanitaire maatregelen en het gegeven dat door het steeds toenemende belang van duurzaamheid grotere brouwerijen ervoor kiezen om bier voor de niet-Europese markt meer lokaal te brouwen, leidde tot een daling van de uitvoer buiten de EU van 12,6%.

Krishan Maudgal:

“In 2021 steeg de omzet van de Belgische brouwers met 4,1%. De investeringen, zowel in eigen infrastructuur als in de horeca, liepen op tot 311 miljoen euro (+ 12,8%).

Bernard Deryckere is nieuwe voorzitter

Na twee mandaten van telkens vier jaar als voorzitter van vzw Belgische Brouwers zoals statutair bepaald, wordt Jean-Louis Van de Perre opgevolgd door Bernard Deryckere. Bernard heeft jarenlang ervaring in de voedingsindustrie. Na meer dan veertien jaar diverse managementfuncties bij Unilever bekleed te hebben, was hij CEO van de Alpro-groep van 2001 tot 2017 en voorzitter van Fevia van 2012 tot 2015 waar hij “FOOD.BE, small country great food” lanceerde.

Met grote dank aan Jean-Lous Van de Perre

Krishan Maudgal, directeur van vzw Belgische Brouwers: “Jean-Louis is de afgelopen acht jaar een steunpilaar geweest in de werking van onze federatie en in het uitdragen van onze standpunten. Hij heeft ook een belangrijke rol gespeeld in het uitstippelen van de toekomstvisie van Belgische Brouwers, die de rode draad zal vormen in onze toekomstige activiteiten. In naam van alle leden wil ik Jean-Louis van harte danken voor zijn engagement.”

Jean-Louis Van de Perre: “Na twee mandaten geef ik met trots de fakkel door aan Bernard Deryckere. Bernard is de geknipte persoon om, samen met Krishan als directeur, de strategie van Belgische Brouwers verder uit te dragen. Ik ben de Belgische brouwers dankbaar dat ik acht jaar voorzitter mocht zijn van een van de oudste en misschien wel mooiste beroepsvereniging ter wereld.”

Bier is een cultuur, een traditie, een ambacht

Bernard Deryckere: “Ik draai al jarenlang mee in de voedingsnijverheid in België. Bier is bij uitstek een van de sterproducten van ons land. Maar het is meer dan dat: het is tegelijk een cultuur, een traditie, een ambacht en een duurzame economische sector. Mijn enthousiasme om het merk Belgisch bier mee uit te dragen kan ik dan ook niet onder stoelen of banken steken. Ik kijk ernaar uit om de Belgische brouwers te ondersteunen en te helpen waar ik kan om alle aspecten van het Belgisch bier verder te versterken.”

Alcoholmisbruik beteugelen

“Verder bouwen aan de biercategorie en het merk Belgisch bier in binnen- en buitenland zal onze focus zijn de komende jaren. Onze regeringen werken dit jaar aan een interfederaal actieplan inzake alcohol 2023-2028. Als sector nemen we onze verantwoordelijkheid en zullen we altijd bondgenoot zijn om het alcoholmisbruik te beteugelen zonder afbreuk te doen aan het rijke culturele en economische weefsel van de biersector. We moeten vooral behouden en versterken wat goed is: onze unieke biercultuur, erkend als cultureel immaterieel erfgoed door UNESCO in 2016, brengt al eeuwen mensen samen en verdient meer dan ooit onze appreciatie”, besluit Krishan Maudgal.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*