Test Aankoop wil meer duidelijkheid over waar online voedsel vandaan komt

Test Aankoop roept Carrefour, Colruyt en Delhaize op om de herkomst van hun producten op hun websites te vermelden. Volgens de consumentenorganisatie is oorsprongsetikettering verplicht voor een aantal levensmiddelen en gebeurt dit niet genoeg: “Met de explosieve groei van e-commerce is het onaanvaardbaar dat consumenten geen correcte en volledige informatie krijgen over de producten die zij online willen kopen”, aldus de consumentenorganisatie.

De Universiteit van Luik heeft onlangs een studie uitgevoerd om de herkomst te verifiëren van voedingsproducten die door Delhaize, Colruyt en Carrefour online worden verkocht. De studie was toegespitst op verse groenten en fruit, vlees en het biologische aanbod van deze drie soorten levensmiddelen.

Uit de resultaten blijkt dat Delhaize geen informatie verstrekt over de oorsprong van groenten en fruit. In het geval van Colruyt wordt het slechts in 30% van de gevallen vermeld, terwijl Carrefour in 83% van de gevallen dit vermeld. Wat de herkomst van het vlees betreft, zijn de resultaten beter omdat de herkomst bijna altijd erbij staat.

Verplichte oorsprongsetikettering

“Oorsprongsetikettering is verplicht voor een reeks voedingsproducten zoals groenten en fruit, zeevruchten en vlees, zowel in fysieke winkels als online,” legt Simon November, woordvoerder van Test Aankoop, uit. “Uiteindelijk zijn consumenten die online winkelen – wat sedert de coronacrisis heel gebruikelijk is – minder goed geïnformeerd dan degenen die naar de winkel gaan,” vertelt hij. “Het is een vorm van oneerlijke discriminatie die we alleen maar kunnen betreuren.”

Simon November: “Uit een analyse van de Universiteit van Luik blijkt dat slechts 65,5% van het rundvlees en 80,5% van het varkensvlees bij Delhaize uit België komt.”

Volgens de consumentenorganisatie brengt de studie een tweede probleem aan het licht: de discrepantie tussen wat detailhandelaren – ook in de pers en in hun reclamecampagnes – beweren over de oorsprong van hun producten en de oorsprong die zij in werkelijkheid claimen. “Delhaize, bijvoorbeeld, heeft in de Franstalige pers beweerd dat tussen 90 en 95% van zijn vlees van Belgische oorsprong is,” zegt November. “Maar uit een analyse van de Universiteit van Luik blijkt dat slechts 65,5% van het rundvlees en 80,5% van het varkensvlees uit België komt.”

In een tijd waarin consumenten meer lokaal willen consumeren en korte lokale toeleveringsketens willen aanmoedigen, is het volgens Test Aankoop onaanvaardbaar dat valse of niet-controleerbare beloften worden gedaan. “Wij roepen de drie retailers op hun wettelijke verplichting na te komen om de oorsprong van de producten die zij op hun websites verkopen, te vermelden en ervoor te zorgen dat hun beweringen in de pers en in reclamecampagnes overeenstemmen met de controleerbare realiteit van de producten die zij te koop aanbieden”, besluit Test Aankoop.

Bron: VILT

This post is also available in: Nederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*