Ter Beke investereert in Davai Dumplings

De Belgische producent van charcuterie en lasagne Ter Beke heeft in de eerste helft van 2022 een stijging van de omzet en een daling van de winst gemeld. De omzet bedroeg 373 miljoen EUR, een stijging met 9% op jaarbasis. Ondanks een daling van de winst investeren ze in een veelbelovende Gentse start-up van diepgevroren dumplings.

Het bedrijfsresultaat daalde met 33% tot 18 miljoen euro. De bedrijfswinst daalde van 7 miljoen EUR tot 3 miljoen EUR. De nettowinst van 1,5 miljoen euro bleef ongewijzigd als gevolg van de normalisatie van de belastinglasten. Ter Beke schrijft de omzetstijging toe aan het herstel van de omzet in het foodservice kanaal en de sterke vraag naar convenience producten. De halfjaaromzet in de gemakssector steeg met 26,2 procent.

Het bedrijf wijst op de groeiende belangstelling voor gezondere producten, zoals die producten met minder zout. Er is ook vraag naar duurzame producten en een betere traceerbaarheid. De onderneming is van mening dat het belang van systemen zoals Nutri-Score toeneemt.

Groenten

Zoals vele andere vleesproducenten investeert Ter Beke ook in plantaardige producten. Deze keer geen vleesvervangers, maar dumplings. Het bedrijf investeert meer dan een half miljoen euro in de Belgische start-up Davai Dumplings, die diepgevroren veganistische dumplings produceert. . De snacks van het Gentse duo Maybritt Devriese en Ruslan Podgaetskiy zijn klaar om in het buitenland op de markt gebracht te worden.

Ter Beke zal de ontwikkeling, de distributie en de internationalisering van het merk ondersteunen. Samen staan ze op het punt de vleeswarenindustrie te veranderen. We kijken ernaar uit om plantaardig voedsel naar het grote publiek te brengen,” zegt Devriese.

Planeet

Vers voedsel wordt vaak ten onrechte geassocieerd met duurzaamheid, maar het is niet milieuvriendelijk om allerlei soorten fruit en groenten op elk moment van het jaar te verkopen”, zegt Ruslan Podgaetskiy, medeoprichter van Davai. Wij willen laten zien dat veganistische snacks niet alleen ontzettend lekker zijn, maar ook veel beter voor de planeet.

Volgens Piet Sanders, CEO van Ter Beke, past de missie van Davai perfect in de nieuwe strategie van het bedrijf. Het is een lekker, smakelijk en snel tussendoortje met een goede merkpositionering,” zegt hij. Als start-up behouden ze hun volledige autonomie, en wij ondersteunen hen waar nodig.

Fast food

Helaas associëren mensen de diepvriesafdeling te vaak met fastfood,” zegt Devrieze. Wij willen deze reputatie veranderen en “meer variatie in het gamma brengen. Dit voorkomt voedselverspilling en bewijst dat plantaardig voedsel heerlijk kan zijn.”

Na Nederland willen Podgaetskiy en Devrieze ook voet aan de grond krijgen in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. “België is een goede testmarkt,” zegt Podgaetskiy. “Wat groenten en diepvriesproducten betreft, zijn andere landen al verder. Daarom geloven wij vast in ons internationaal potentieel.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*