
Hoewel er steeds meer aandacht komt voor wijn van eigen bodem, haalt slechts een beperkt aantal consumenten geregeld Belgische wijn in huis. Om daar verandering in te brengen, hebben de vzw Belgische wijnbouwers vzw en VLAM ( streekproduct.be) een onderzoek laten uitvoeren naar de voorkeuren en het aankoopgedrag van de Belgische wijnliefhebber. Aan de hand van de resultaten hiervan zullen de sectorvereniging, maar ook de individuele wijndomeinen gerichter en doeltreffender acties kunnen ondernemen om de Belgische wijndrinker te overtuigen om wijn van eigen bodem te kopen.
De Belgische wijnsector wil samen met VLAM onze lokale wijnen nadrukkelijker op de kaart zetten en de kennis erover vergroten. Ter voorbereiding van een actieprogramma voor 2023 liet VLAM door iVox een grondige marktanalyse uitvoeren. Daaruit blijkt dat 57 procent van de Belgen al eens een glas Belgische wijn heeft geproefd, maar slechts 3 procent geregeld Belgische wijn drinkt. Opvallend: een kwart van de bevolking heeft al eens een Belgisch wijndomein bezocht.
Onbekende wijn
Maar ‘onbekend is onbemind’. Zo geeft 75 procent van de wijndrinkers toe dat zijn kennis over Belgische wijnen summier is. Circa 43 procent van alle Belgen heeft zelfs nog nooit een glas Belgische wijn gedronken. Maar daar komt ongetwijfeld verandering in, want 81 procent van de wijndrinkers geeft aan in de toekomst (nog) Belgische wijn te willen drinken. De hoogste intentie om meer aandacht te besteden aan inlandse wijnen noteren we bij gemiddelde wijndrinkers, bij 35- tot 54-jarigen en bij de hogere sociale groep.
Beperkt aanbod in de supermarkt en relatief duur
Dat de consument wel openstaat voor Belgische wijn, maar deze niet erg vaak koopt, heeft ongetwijfeld ook te maken met het economisch model van de Belgische wijnbouw. Bijna de helft van de wijndrinkende respondenten geeft namelijk aan dat men een fles wijn van tien euro duur vindt, terwijl Belgische wijnen die prijskaap vaak overschrijden. Een andere belangrijke factor is dat bijna 60 procent van de consumenten wijn koopt in de supermarkt, waar het aanbod aan Belgische wijnen bijzonder beperkt is.
Informeren en weg wijzen naar de wijnen in België
“De resultaten van deze studie zijn bijzonder bemoedigend,” stelt Lodewijk Waes, de voorzitter van de vzw Belgische Wijnbouwers. “De consument staat duidelijk heel positief tegenover Belgische wijn. Anderzijds blijkt uit dit onderzoek dat we als sector nog heel wat werk voor de boeg hebben om de consument te informeren over Belgische wijn en hem of haar te helpen om de weg naar verkooppunten van Belgische wijn te vinden.”
Geef als eerste een reactie