Sportrepen met isomaltulose, de gezondere suiker

Gezonde sportrepen op basis van noten: het unieke aan deze producten is dat isomaltulose als suiker wordt gebruikt. Nutr!break brengt sedert kort een aantal producten op de markt met deze suiker. Zo zijn er notenrepen, maar ook fruitsnoepjes, enz.

De heerlijk krokante noten- en zadenrepen (Nutr!Break® Nuts & Seeds) zitten barstensvol gezonde natuurlijke energie! Nutr!Break® Nuts & Seeds gebruikt enkel het laag glycemische isomaltulose als bindmiddel. Dan is er ook het fruitsnoepje, Nutr!Break® Sport Fruit, een variant op het alomgekende pâte de fruit, een lekker fruit gebaseerd tussendoortje gemaakt met natuurlijke ingrediënten en isomaltulose.

Een gezondere suiker?

Maar waarom is deze suiker nu gezonder? Isomaltulose is een laag glycemisch tandvriendelijk suiker dat je energieniveau op peil houdt doorheen de dag en zorgt voor een optimale energieboost tijdens het sporten. Bovendien zorgt dit suiker voor een meer gebalanceerde bloedsuikerspiegel, ideaal voor diabetici. Te mooi om waar te zijn? Toch niet!

Een heel klein beetje biochemie

Sportrepen met isomaltulose, de gezondere suiker

Isomaltulose is zoals biet- en rietsuiker (sucrose, sacharose) een disacharide bestaande uit glucose en fructose, maar door een meer rigide binding, namelijk een α-1,6 binding in vergelijking met een α-1,2 binding, wordt isomaltulose in ons lichaam door onze verteringsenzymen veel trager opgesplitst in glucose en fructose. Het zijn immers enkel de enkelvoudige suikers zoals glucose en fructose, die door de wand van onze dunne darm in ons lichaam kunnen worden opgenomen.

Deze tragere vertering en absorptie van isomaltulose in vergelijking met andere koolhydraten zoals fructose, glucose, sucrose en maltodextrine, zorgt voor enkele unieke effecten op ons lichaam. Het resulteert onder meer in een lagere glycemische response (tragere en lagere stijging van de bloedsuikerspiegel) en een meer gecontroleerde vrijstelling van glucose, en dus energie, aan het lichaam. Een bijkomend belangrijk gevolg is het verhoogd aandeel van de vetverbranding in de energievoorziening van ons lichaam.

Glycemische respons – een vergelijking tussen suikers

De glycemische respons vertaalt zich in een verandering van de bloedsuikerspiegel na de inname van een koolhydraatrijke drank, snack of maaltijd. Een stijging van de bloedsuikerspiegel zal tevens een stijging van het insulinegehalte veroorzaken, een hormoon dat opname en verbranding van glucose in onze spieren bevordert, terwijl het de vetverbranding afremt. Bij een teveel aan glucose zal echter ook de vetopslag bevorderd worden.

Afhankelijk van het type koolhydraat kan de glycemische respons echter sterk verschillen. Hier heb je de schematische weergave van de glycemische respons van sucrose, glucose, maltodextrine en isomaltulose bij gelijke inname.

Impact van het type suiker op de glycemische respons

Duidelijk zijn de scherpe stijging van de bloedsuikerspiegel bij inname van glucose (ook wel gekend als dextrose) en maltodextrine, op de voet gevolgd door sucrose. Bij isomaltulose blijft de stijging beperkt, wat zich ook vertaalt in een lagere insulinerespons

Tevens vallen de curves van glucose, sucrose en maltodextrine onder de nullijn, i.e. een daling van de bloedsuikerspiegel versus initieel niveau. Ook wel gekend als een hypoglycemische valof energiedip, die gepaard gaat met fysieke vermoeidheid, concentratieverlies en hongeraanvallen. Bij isomaltulose blijft deze echter positief en ligt beduidend hoger wat zich vertaalt in de aanwezigheid van meer energie om de spieren (en hersenen) te voeden.

En de winnaar is …

Al deze effecten geven isomaltulose enkele niet te versmaden voordelen boven snelle, hoog glycemische suikers.

De tragere en lagere stijging van de bloedsuikerspiegel in combinatie met de afwezigheid van een hypoglycemische val, zorgt voor een meer gecontroleerde aanvoer van glucose, en dus energie, aan de spieren. Bovendien zal ook de insulinerespons lager uitvallen waardoor de vetverbranding minder geremd wordt. Een hoger aandeel van de vetverbranding in de energie aanvoer zorgt ervoor dat je bijvoorbeeld bij het sporten langer kan teren op hetzelfde aantal koolhydraten als sporters die minder vet verbranden. Een dubbele winst dus!

De lagere glycemische respons geeft uiteraard aan diabetici de mogelijkheid een zoetstof te gebruiken zonder laxatief effect. Immers, isomaltulose wordt volledig verteerd en opgenomen in de dunne darm.

En tandvriendelijkheid is altijd mooi meegenomen.

This post is also available in: nlNederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*