Speculoosfabrikant Vermeiren Princeps gooit het roer om na wereldwijde sluiting van de horeca

Speculoosfabrikant Vermeiren Princeps heeft zich de afgelopen jaren vooral in de kijker gespeeld als exportkampioen. Wist u bijvoorbeeld dat het speculooskoekje in de Amerikaanse milkshakes van Wendy’s en Burger King in Bornem wordt geproduceerd? Nu de restaurants door Corona wereldwijd de deuren hebben gesloten, slaat het bedrijf een nieuwe strategische weg in: Vermeiren brengt een authentieke speculoospasta op de markt. Deze koerswijziging heeft onmiddellijk vruchten afgeworpen. De Vermeiren potten zijn nu verkrijgbaar in alle Colruytwinkels in België.

Vermeiren Princeps is de afgelopen tien jaar snel gegroeid. De naam doet echter niet altijd een belletje rinkelen bij de gemiddelde Belg. De verklaring hiervoor is eenvoudig en tweeledig: enerzijds is de groei vooral gebaseerd op de uitvoer naar (verre) landen, en anderzijds treedt Vermeiren Princeps regelmatig op als fabrikant van huismerken (d.w.z. productie voor andere fabrikanten in binnen- en buitenland).

Koerswijziging: naar 20% marktaandeel met eigen merken

Steven Vavedin in een Colruyt-winkel!

Vorig jaar werd de groeicurve plotseling vlakker. Corona? “Ja, absoluut. “De horeca is een van onze belangrijkste markten. Wanneer overal ter wereld hotels en restaurants sluiten, voelen we dat natuurlijk ook in Bornem. Gelukkig herstelt de detailhandel zich enigszins,” zegt Steven Vavedin (verkoopdirecteur van Vermeiren Princeps).

Maar de ondernemer blijft niet bij de pakken zitten. “Vermeiren Princeps staat aan de vooravond van een strategische koerswijziging”, weet Steven: “Van nu af aan zullen wij ons merk Vermeiren verder ontwikkelen. Hypes duiken regelmatig op in de voedingsindustrie en verdwijnen even snel als ze verschijnen. Maar speculoospasta is- naast de speculooskoekjes zelf – een vaste waarde geworden in het leven van de Belgen. Zoals kaas, chocopasta en confituur bijvoorbeeld. In deze rijpe markt streven wij naar een marktaandeel van 20%. Om dit doel te bereiken, hebben wij in een derde productielijn geïnvesteerd. Op deze manier zijn we voorbereid op de groei van ons eigen merk en anticiperen we op de renaissance van de (wereldwijde) foodservice sector.”

Authenticiteit trekt Colruyt over de streep

Die nieuwe strategie krijgt steeds meer voet aan de grond. Vandaag kondigt Vermeiren Princeps aan dat zijn speculoospasta verkrijgbaar zal zijn in alle Colruytwinkels: “U vindt er zowel de klassieke speculoospasta als de krokante versie (met speculooskruimels). De krokante versie is het resultaat van een oud gebruik waarbij mensen het speculooskoekje verkruimelden om tussen de boterham te stoppen”, aldus Steven Vavedin

Op de potten staat altijd “speculaaspasta”. En dat is minder voor de hand liggend dan het op het eerste gezicht lijkt: andere makers van speculaaskoekjes veranderen de naam van “speculaaspasta” in een lokale variant naargelang de regio of het land waar ze naar toe exporteren. Bij Vermeiren Princeps staat authenticiteit centraal, zowel in het bakproces als in de gebruikte producten: “Wij mijden kunstmatige smaakstoffen of smaakversterkers en kiezen consequent voor ingrediënten van hoge kwaliteit. Wij werken bijvoorbeeld met echte, kandijsuiker in plaats van siropen. Het is dan ook logisch dat wij de naam “Speculoospasta” aanhouden. Wij zijn trots op onze roots en ons authentiek productieproces”, besluit Steven Vavedin.

This post is also available in: Nederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*