
De omzet over het eerste halfjaar 2019 bedroeg € 1.135 miljoen, een toename van 0,4% ten opzichte van dezelfde periode in 2018.
Het bedrijfsresultaat uit voort te zetten bedrijfsactiviteiten nam met € 13 miljoen af tot € 18 miljoen. De nettowinst uit voort te
zetten bedrijfsactiviteiten nam over het eerste halfjaar met € 12 miljoen af tot € 13 miljoen.
Koen Slippens, CEO: “Het economisch klimaat in Nederland en België koelde in de eerste jaarhelft behoorlijk af. De daling van het consumentenvertrouwen in beide landen lijkt daarmee opnieuw een
voorspellende waarde voor de marktontwikkeling te zijn. In
Nederland zagen we nog een kleine plus in de markt. Die is
vooral prijsgedreven. In België is sprake van een krimpende
markt. De kosten van logistiek, energie en personeel lieten
een behoorlijke stijging zien.
Al met al uitdagende omstandigheden voor ons en onze
concurrenten en dus zaak om flink aan de weg te timmeren voor de toekomst en gelijktijdig de business vandaag door deze markt te loodsen.
In Nederland nam de omzet in lijn met de markt toe en waren
we redelijk in staat de kostenstijgingen in de operatie op te
vangen. Naast de dagelijkse operatie werken we aan een aantal
grote projecten zoals onze SAP implementatie en de integratie
van Heineken. Bovendien is de carve out van retail per ultimo
juni afgerond. De combinatie van deze activiteiten heeft wel
tot gevolg dat we de kosten van onze centrale organisatie nog
niet hebben afgebouwd in de mate die wij nodig achten om
het verlies aan dekking vanuit retail op te vangen.”


“In België groeiden we veel harder dan de markt, mede door
de in de loop van het eerste half jaar aantrekkende ontwikkeling
van onze nieuwe vestiging in Antwerpen. We weten
dat de omzet in Antwerpen nog een verdere groei moet
doormaken om naar een resultaatneutrale operatie te komen.
Daarnaast bouwen we aan onze infrastructuur en één centrale
hoofdkantoororganisatie voor Sligro Food Group Belgium.
De kost gaat ook in België voor de baat uit.”
Resultaten in België
De omzet nam met 5,6% toe ten opzichte van vorig jaar.
Daarmee hebben we in België duidelijk de markt verslagen.
Dat komt mede door de groei van onze vestiging in Antwerpen
die we week na week zien toenemen sinds de opening
in november 2018. De brutowinst als percentage van de omzet nam af met
1,7% ten opzichte van vorig jaar tot 22,2%. Dat komt
enerzijds door mixverschuivingen, maar grotendeels door
relatief hoge derving in Antwerpen waar de omzet nog in
een groeifase zit. De kosten als percentage van de omzet namen met
3,5% toe tot 28,5%. We investeren in België in de fysieke
infrastructuur van bezorging en zelfbediening en één centraal
Sligro Food Group Belgium team op het hoofdkantoor. Beide
zijn gericht op groei waardoor in deze fase, waarin het aantal
locaties nog beperkt is, de kosten in relatie tot de omzet
nog niet in verhouding zijn. Dat is een consequentie van de
opstartfase waarin we nog zitten. Het resultaat voor belastingen nam met € 6 miljoen af tot een verlies van € 7 miljoen.
Geef als eerste een reactie