Retailers moeten een hogere prijs betalen om een duurzame voedselketen te garanderen

Na haar jaarlijkse algemene vergadering, die in het teken stond van de explosie van de grondstofkosten in de voedingsndustrie, wil de Fevia een signaal geven aan de retail. De “race to the bottem” mag niet doorgaan. Supermarkten moeten levensmiddelenbedrijven meer betalen om een duurzame voedselketen te garanderen.

Volgens Fevia zal de consument uiteindelijk de prijs betalen voor de stijgende grondstofkosten in de voedingsindustrie. “In alle sectoren, zoals ook de bouw, worden de consumenten geconfronteerd met enorme prijsstijgingen. Alleen in de voedingssector is dat niet het geval,” zegt Nicholas Courant, woordvoerder van Fevia, de Belgische vereniging van de voedingsindustrie. Als de kostenstijgingen van de grondstoffen overal worden doorgerekend, maar de retailers niet meer betalen, dan moeten de voedingsbedrijven de extra kosten voor hun rekening nemen en opvangen.

Volgens Fevia bevindt de sector zich in moeilijk vaarwater. “Die extra kosten zijn nu een grote kopzorg voor veel voedingsbedrijven, vooral als ze die niet kunnen aanrekenen aan de retailers”, zei Anthony Botelberge op de jaarlijkse algemene vergadering op maandag 29 november 2021. De nieuwe voorzitter van Fevia is tevens directeur van Frigilunch, een producent van kant-en-klaarmaaltijden. Ook hij voelt in het eigen bedrijf de druk van de hogere grondstofprijzen. De prijzen van de ingrediënten van de maaltijden nemen toe, maar het is moeilijk om die te verhalen op de volgende stap, de retailers.

Volgens Fevia illustreert bijgaande grafiek de explosieve stijging van de kosten voor levensmiddelenbedrijven in het afgelopen jaar. De fabrikanten betalen bijvoorbeeld 144% meer voor het containervervoer, 411% meer voor aardgas, 22% meer voor plastic verpakking, enz.. Ook de prijzen van voedingsmiddelen ( voor producten uit de landbouw) zijn met 32% gestegen.

Fevia

Deze tendens wordt bevestigd door de federatie met de volgende grafiek. Hieruit blijkt dat de tarweprijs (oranje lijn) sinds de tweede helft van vorig jaar onophoudelijk is gestegen. De consumentenprijs (rode lijn), d.w.z. de prijs die de consument in de supermarkt betaalt, is daarentegen nauwelijks gestegen. “Het zijn de voedselverwerkers die de schommelingen opvangen,” zegt Courant.
Koorts prijzen


Historisch lage rentabiliteit

Als gevolg van de stijgende grondstofkosten en het feit dat zij deze kosten niet of slechts in geringe mate aan de detailhandel kunnen doorberekenen, stevent de sector af op een historisch lage rentabiliteit van 2,6%, aldus Fevia. “Er moet dringend iets worden gedaan om de kwaliteit van onze voedselketen te waarborgen,” aldus Courant. “Iedereen verwacht van ons dat we investeren in betere, lekkerdere, veiligere en duurzamere producten, maar aan de andere kant worden de marges steeds dunner, waardoor dit onmogelijk wordt.

Prijsstijgingen in supermarkten kunnen de problemen in de hele voedselketen verlichten, aldus Fevia. De brancheorganisatie benadrukt dat zij alleen een signaal kan afgeven aan de detailhandel en ook aan de consument: “Uiteindelijk is het aan onze leden om over een betere prijs te onderhandelen. Wij hebben geen rol te spelen in deze onderhandelingen.

Bron: FEVIA

This post is also available in: Nederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*