Recordaantal klachten bij het FAVV in 2022

Het Federaal Voedselagentschap (FAVV) in België heeft in 2022 een recordaantal klachten en vragen ontvangen, zo blijkt uit het jaarverslag. De consumentenhotline van het agentschap ontving 4.998 klachten, een stijging van 27% ten opzichte van het voorgaande jaar. De meeste klachten gingen over voedselveiligheid, waarvan 31% betrekking had op consumenten die ziek werden na het nuttigen van voedsel. Volgens het FAVV werd bijna de helft van alle klachten binnen 30 dagen afgehandeld en werd de klacht in 50% van de gevallen gegrond bevonden. De medewerkers van het FAVV behandelden ook 6.628 vragen, gemiddeld 26 per werkdag.

In 2022 ontving het meldpunt 4.998 klachten, gemiddeld 20 klachten per werkdag. Dat is een stijging van 27% ten opzichte van het voorgaande jaar. Het FAVV wijst erop dat in 2021 de horeca nog gedeeltelijk gesloten was in het kader van de maatregelen ter bestrijding van de pandemie. Het meldpunt stuurt de klachten door naar de inspecteurs, die ter plaatse een beslissing kunnen nemen. Bijna de helft van de klachten is binnen 30 dagen afgehandeld”, aldus het levensmiddelenbureau. In de helft van de gevallen werd de klacht gegrond geacht en konden de inspecteurs de nodige maatregelen nemen.

Thema’s: ziekte, hygiëne, bewaring

Ongeveer een derde (31%) van de klachten kwam van mensen die ziek waren geworden en meenden dat dit te wijten was aan het eten van een bepaald levensmiddel. Dit is een stijging van 5% ten opzichte van 2021. Daarnaast ging een kwart van de klachten over de hygiëne in levensmiddelenbedrijven en 17% over de manier waarop levensmiddelen werden bewaard, zoals temperaturen en houdbaarheidsdata.
26 vragen per werkdag

Vragen

De medewerkers van het FAVV behandelden ook 6.628 vragen, gemiddeld 26 per werkdag. Bijna 3 000 van deze vragen gingen over terugroepacties en waarschuwingen van levensmiddelenbedrijven. Consumenten vragen naar het risico als ze de producten hebben geconsumeerd, hoe ze de producten kunnen identificeren en waar ze terecht kunnen als ze een product hebben gekocht. Volgens het FAVV werd 99% van de vragen binnen de vier werkdagen beantwoord.

Ongeveer een derde (2.086 vragen) werd vlak voor Pasen gesteld, naar aanleiding van het terugroepen van enkele kinderchocoladeproducten. In april werd een verband gelegd tussen de consumptie van chocoladeproducten en de consumptie van andere chocoladeproducten. In april werd een verband gelegd tussen mensen die ziek werden na het eten van chocolade en de Ferrero-fabriek in Aarlen. Consumenten stellen ook vragen over de beste manier om producten te bewaren, hoe pluimvee te beschermen tegen vogelgriep en het verschil tussen uiterste houdbaarheidsdatum en houdbaarheidsdatum.

Consumnet: meerwaarde voor de voedselketen

Volgens het FAVV wijst de toename van het aantal vragen en klachten op een groeiend bewustzijn van de consument over voedselveiligheid. “Het recordaantal klachten dat in 2022 bij de FAVV-hotline werd ingediend, toont aan dat de consument steeds meer aandacht besteedt aan voedselveiligheid”, zei minister Clarinval in zijn antwoord. “De rol van de consumenten mag niet worden onderschat: Klachten hebben een directe meerwaarde voor de bescherming van onze voedselketen.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*