Proefproject “De Beste Boodschap is Biologisch” wil marketing voor bevordering bio-producten onderzoeken

Uit een 10 weken durende pilot in twee Brabantse supermarkten in Nederland is gebleken dat de verkoop van biologische groenten en fruit met 60% is gestegen. Ondernemer en retaildeskundige Bart Fischer presenteerde op 29 juni 2022 de resultaten van de AGF-pilot biologisch nudgen in een Jumbo- en Plus-winkel.

Verschillende maatregelen werden getest, zoals meer winkelruimte en communicatie over smaak, biodiversiteit, bodem en bestrijdingsmiddelen. De pilot, een initiatief van BioNederland en GroentenFruit Huis, dient als proeftuin voor de Europese campagne “De beste boodschap is biologisch”, die zich de komende drie jaar zal richten op stimuleringsmaatregelen in supermarkten. Op deze manier worden consumenten gestimuleerd om vaker voor biologische producten te kiezen.

Testperiode van 10 weken

Het proefproject diende vooral om de doeltreffendheid te testen van de maatregelen die supermarkten nemen om de verkoop van biologische producten te bevorderen. Twee filialen van Jumbo en Plus in de provincie Noord-Brabant zijn gedurende 10 weken getest met specifieke interventies. Met name extra schapruimte (ongeveer 40% meer verkoop) en groepering van biologische producten (60% meer verkoop) bleken zeer effectief te zijn. Ook de communicatie voor het schap en in de winkel droeg bij tot een hogere verkoop (tot 14% meer verkoop). Uit een eerder proefproject met zuivelproducten bleek dat de verkoop van biologische melk met gemiddeld 47% steeg door kleine aanpassingen in het schap en communicatie in de winkel.

Subtiele aanpassing van de winkelomgeving

Bart Fischer, ondernemer en retaildeskundige, leidde het proefproject: “Door biologische producten te bundelen, steeg de verkoop met 60%. De winkelrekmaatregelen waren zeer effectief, maar ook de rol van communicatie om consumenten te informeren waarom biologisch een goede keuze is, mag niet worden onderschat.”

De resultaten van het proefproject zullen worden meegenomen bij de uitvoering van de Europese campagne “De beste boodschap is biologisch”, die drie jaar lang gericht zal zijn op nudging in online en fysieke supermarkten. Een nudge of subtiele aanpassing in de winkelomgeving zal de keuze voor biologische producten aanmoedigen. Samenwerking met retailers is de sleutel om dit te bereiken. Bionext, de initiatiefnemer van de campagne, is geïnteresseerd om de mogelijkheden met andere retailers te bespreken.

Interventies zijn noodzakelijk

Michaël Wilde

“We kunnen niet ontkennen dat interventies van supermarkten uiterst effectief zijn. Het lijkt er dus op dat we een duwtje in de rug nodig hebben in de winkels. Laten we er dus voor zorgen dat we dat krijgen. Als we willen dat de biologische landbouw in Nederland groeit, moet de vraag ook op een evenwichtige manier groeien, dus samenwerking met retailers is essentieel.” Michaël Wilde, directeur van Bionext.
“Het bevorderen van de verkoop van biologische producten moet bijdragen aan de Europese Green Deal doelstelling van gemiddeld 25% biologisch land in 2030”.

Het nationale actieplan van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, dat in september verschijnt, moet ervoor zorgen dat het huidige aandeel biologische landbouwgrond in Nederland, dat 4,6 procent bedraagt, flink toeneemt.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*