Prijzen stijgen aanzienlijk

Volgens de verschillende prijsmetingen hebben alle Belgische supermarkten hun prijzen in de eerste maand van het jaar aanzienlijk verhoogd. Voor sommige merken zijn er echter duidelijke verschillen tussen de grote ketens.

Nu de term inflatie op ieders lippen ligt, houden verschillende media de prijsontwikkelingen in de Belgische winkels nauwlettend in de gaten. Volgens de consumentenorganisatie Test-Aankoop begonnen de prijzen al in december te stijgen. In januari steeg de prijs van het boodschappenmandje met 2,19% ten opzichte van een jaar eerder. De prijzen stegen echter niet voor alle producten.

Verse producten stegen gemiddeld met 4,9%. Voor groenten bedroeg de stijging 7,6% en voor fruit 3,6%. De vleesprijzen stegen met 3,8%: 5% voor rundvlees en 10% voor lamsvlees. Voor voedingsmiddelen bedroeg de stijging 3,5%. Frituuroliën, deegwaren (+18% tot 20%) en koffiewafels (+7,2%) springen in het oog. De zuivelproducten zijn met 2,5% en halfvolle melk met 5,3% gestegen. Test-Aankoop noteerde echter ook prijsdalingen, met name voor dierenvoeding (-3,8%) en toiletartikelen (-1,1%).

Opmerkelijke verschillen

De Franstalige krant La DH heeft de vergelijkingsapplicatie Pingprice gevraagd om de evolutie van de prijzen in de grootste supermarktketens te noteren. Volgens het verslag zijn de prijzen sinds 1 september gemiddeld met 3,29% gestegen bij Delhaize, 3,34% bij Carrefour en 2,73% bij Colruyt. Christophe Echement, gedelegeerd bestuurder van Pingprice, wijst er echter op dat er grote verschillen zijn in prijsstijgingen voor bepaalde merken. Zo is de pasta van Soubry met 11,49% gestegen bij Carrefour, met 15,25% bij Colruyt en met 17,55% bij Delhaize. “Dit kan niet alleen verklaard worden door de stijging van de graanprijzen”, zegt hij.

Het verschil is nog opmerkelijker voor Nescafé: een stijging van meer dan 11% bij Carrefour en meer dan 13% bij Delhaize, maar een daling van 0,14% bij Colruyt ….. Ook Martini, Knorr en Lipton Iced Tea zijn goedkoper geworden bij Colruyt, maar zijn (beduidend) duurder bij de andere supermarktketens.

Speciale aanbieding

Het Nieuwsblad voerde op 25 januari ook een eigen prijsmeting uit. Het krantenmandje was slechts 1% duurder dan op 2 december, maar een groot aantal promotieaanbiedingen bemoeilijkte de vergelijking. De helft van de gekochte producten zag zijn prijs stijgen. Onder meer Dreft vaatwasmiddelen, Evian water, Lay’s chips en Tuc koekjes waren fors duurder. Materne appelmoes, Herta ham en Lotus Madeleine koekjes werden goedkoper.

Volgens de metingen van Daltix zijn de prijzen van merkproducten bij Delhaize en Carrefour met 3 tot 3,5% gestegen, terwijl de prijzen van huismerken slechts met 0,5 tot 1,5% zijn gestegen. De detailhandelaren matigen prijsstijgingen ook door promoties. Daardoor zijn veel prijsstijgingen op dit moment minder merkbaar.

Bron: RetailDetail

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*