Plantaardig zuivel van Abbot Kinney’s vergroot zijn marktaandeel door distributie via Delhaize

Met Abbot Kinney’s – plantaardige zuivel op basis van kokos, amandelen en haver – heeft Delhaize hun plantaardig assortiment nog verder uitgebreid. Dit is een noodzakelijke stap in de richting naar een duurzamer voedselsysteem, zowel voor ieders eigen gezondheid als voor de impact op het klimaat.

De productie van dierlijke zuivel is namelijk één van de meest vervuilende en belastende industrieën ter wereld. Plant-based pionier Abbot Kinney’s, sinds 2018 onderdeel van het natuurvoedingsbedrijf Wessanen, heeft de ambitie om het grootste plantaardige yoghurt- en ijs A-merk van Europa te worden. Het bedrijf wil met hun missie ‘flipping the standard’ van plantaardige zuivel de nieuwe norm maken. Sinds deze maand zijn de plantaardige yoghurt producten van Abbot Kinney’s ook verkrijgbaar bij Delhaize. Met deze nieuwe partner worden de plantaardige alternatieven nu verdeeld op 500 verkooppunten in plaats van 60 verkooppunten, dit resulteert in een verachtvoudiging van de impact. Het gaat om de smaken Coco Start Natural, Coco Start Mango, Almond Start Natural. De prijs van de producten is € 3,99.

Voedselsysteem in transitie

Belangrijke stap in ‘flipping the standard’: lekkere plantaardige zuivel voor iedereen binnen handbereik

Als iedereen plantaardig zou eten, zou de voedselindustrie gerelateerde uitstoot kunnen dalen met 70%. De laatste jaren wordt de consument zich steeds bewuster van de impact van ons huidige eetpatroon op dier en natuur en dit is niet zonder gevolgen; er is een heuse verschuiving gaande in de winkelrekken. Uit onderzoek* (van EVA vzw, Bite Back en BE Vegan) blijkt dat Delhaize een van de grootste Belgische supermarkten is met een vegan aanbod. “De vraag naar plantaardige producten bij onze klanten is de laatste jaren sterk gegroeid, met de alternatieve yoghurts van Abbot Kinney’s willen we onze klanten een heerlijk biologisch en puur product aanbieden op basis van natuurlijke ingrediënten,” aldus Mattias de Backer, manager zuivel van Delhaize. In het onderzoek gaf 13% van de Belgen aan van supermarkt te veranderen als er ergens anders een uitgebreider vegan en vegetarisch aanbod is.

Bewuste en verantwoorde lifestyle groeit

Abbot Kinney’s – opgericht in 2014 – gebruikt uitsluitend de beste en pure kwaliteit biologische kokos, amandelen, haver en echt fruit voor haar plantaardige producten zonder overige toevoegingen. De plantaardige pionier bouwt gestaag aan een sterke positie in belangrijke Europese markten zoals Duitsland, Spanje en Frankrijk. In 2018 werd het bedrijf overgenomen door het natuurvoedingsbedrijf en B Corp gecertificeerde Wessanen. Warenhuisketen Delhaize als nieuwe verdeler is een belangrijke stap in het versnellen van de groei en impact: “De afgelopen vijf jaar verdubbelden onze verkoopcijfers jaarlijks. We zijn het levende bewijs dat je niet hoeft in te leveren op smaak of kwaliteit als je bewuste keuzes maakt, tevens bouwen we tegelijkertijd aan een economie zonder klimaatverandering, dierenleed door de bio-industrie en uitbuiting van mensen. Als je kijkt naar het marktaandeel – 11% van de totale vraag naar zuivel in Nederland is momenteel plantaardig -, is er nog veel ruimte om te groeien en meer consumenten te laten zien hoe lekker en voedzaam het kan zijn om vaker plantaardig te eten. Bij Abbot Kinney’s zijn we gedreven om impact te maken en vanaf deze maand, het moment dat we verkrijgbaar zijn bij Delhaize verachtvoudigen we onze impact in één klap,” aldus Jimme Slippens, co-founder van Abbot Kinney’s.

De volgende Abbot Kinney’s producten zijn sinds deze maand verkrijgbaar bij Delhaize voor het bedrag van € 3,99.

Distributie naar winkels van Delhaize:

  • Abbot Kinney’s Coco Start Mango 400 ml – € 3,99
  • Abbot Kinney’s Coco Start Natural 400 ml – € 3,99
  • Abbot Kinney’s Almond Start Natural 400 ml – € 3,99

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*