PepsiCo verkoopt zijn sappenbedrijf: Tropicana is voortaan (grotendeels) Frans

PepsiCo sluit zijn sapbedrijf: de frisdrankmaker brengt Tropicana, Naked en andere sapmerken onder in een nieuwe joint venture met investeringsgroep PAI Partners. Zo worden die merken (grotendeels) eigendom van de Franse PAI-groep. Reden is dat PapsiCo zich wil richten op het produceren en aanbieden van gezondere dranken en snacks.

PepsiCo wil zich richten op gezondere, caloriearme producten. Dit is de reden waarom de Amerikaanse Crisp en Cola fabrikant zijn sapdivisie heeft verkocht aan de Franse investeringsgroep PAI Partners. De twee ondernemingen zullen een gemeenschappelijke onderneming vormen, waarvan 61% in handen van de investeerders zal gaan en 39% in handen van PepsiCo blijft. De deal levert PepsiCo 3,3 miljard dollar (2,8 miljard euro) op.

Het sapmerk Tropicana – met inbegrip van de Belgische fabriek in Zeebrugge – zal aldus (gedeeltelijk) in Franse handen overgaan, evenals zijn Amerikaanse zustermerken zoals Naked. PepsiCo zal haar Alvalle Gazpacho en Looza sappen behouden. Volgens CEO Ramon Laguaerta wil PepsiCo zich concentreren op zijn huidige merkenaanbod en de groei versnellen van zijn portfolio van gezonde snacks, caloriearme dranken en “producten zoals SodaStream” omdat die beter zijn voor mens en planeet, schrijft De Tijd.

Weg van koude opslag

Het feit dat PepsiCo zich nu wellicht volledig uit het complexere segment van de verse levensmiddelen terugtrekt, speelt waarschijnlijk ook een rol. In 2020 waren verse sappen goed voor een omzet van 3 miljard dollar, maar de winstgevendheid daalde. Voor koude dranken is een andere – en duurdere – logistiek vereist dan voor de overige producten van de groep. De verkoop is de laatste jaren ook minder snel gegroeid omdat de consument suikerhoudende dranken niet langer noodzakelijk als gezond beschouwt.

PAI Partners ziet echter wel toekomst in dit segment. De vraag steeg opnieuw tijdens de pandemie, en de investeringsgroep wil Tropicana naar andere distributiekanalen brengen, zoals kleinere kleinhandelsformules en producten voor consumptie buitenshuis. Zo is PAI sinds eind vorig jaar ook meerderheidsaandeelhouder in de verse-voedingsmiddelenketen Grand Frais.

Beeld: PepsiCo Zeebrugge

Bron: RetailDetail

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*