
De durfkapitaalpoot van Paulig, namelijk PINC, investeert in de Britse start-up WNWN, het eerste bedrijf dat cacaovrije “chocolade” op de markt brengt. De investering past in de missie van Paulig om een voedingscultuur te ontwikkelen die het welzijn van mensen en de planeet bevordert. De technologie van WNWN is goed schaalbaar, en de investeringsronde zal de expansie van het bedrijf versnellen.
Chocolade is een van de populairste voedingsmiddelen ter wereld. De wereldwijde chocolademarkt is groot en groeit: in 2022 was de chocolademarkt 180 miljard euro waard en de verwachting is dat deze tegen 2030 290 miljard euro zal bedragen. De cacaoteelt wordt echter bedreigd door de klimaatverandering. Daarom zal cacao duurder worden naarmate het aanbod schaarser wordt en de vraag blijft stijgen. Aangezien de cacaoproductie ook een grote impact heeft op het milieu, is er een alternatieve markt voor chocolade ontstaan. Het is nu een van de populairste subsectoren van de levensmiddelenindustrie geworden.
Het Britse WNWN
WNWN heeft een schaalbaar proces ontwikkeld om een goedkoper, niet op cacao gebaseerd maar even goed alternatief voor chocolade te produceren. Het proces omvat traditionele fermentatie en geavanceerde voedselverwerking. Het cacaovrije chocolade-alternatief van de start-up ziet eruit, ruikt, smaakt, smelt, breekt en bakt als echte chocolade. De voedings- en drankenindustrie toont grote belangstelling voor dit chocolade-alternatief omdat het een uitstekende aanvulling is op traditionele cacao. De mogelijkheden zijn talrijk, vooral voor hybride producten zoals couverture (coating) en ijs.

“We zijn verheugd om in WNWN te investeren en deel te nemen aan de groei”, zegt Elisabet Ålander, Investment Director bij PINC. “Dit competente team is erin geslaagd een heerlijk cacaovrij chocolade-alternatief te ontwikkelen dat zeker waardevol is voor B2B-toepassingen. Er zijn efficiënte productiemethoden gebruikt en vanuit het oogpunt van regelgeving is alles onder controle. Als pionier in duurzaamheid ondersteunt het bedrijf ook de verandering van het voedselsysteem.
Grondstoffen
De gebruikte ingrediënten, zoals Britse gerst en johannesbrood, zijn overal verkrijgbaar en het productieproces is eenvoudig. Het resultaat is een cacaovrij, goedkoper en duurzamer product.
“WNWN creëert een win-winsituatie voor voedselproducenten, consumenten en het milieu”, zegt Ahrum Pak, CEO van WNWN. “Onze cacaovrije chocolade kan een positieve invloed hebben op de duurzaamheid van de voedsel- en drankenindustrie. Bovendien kunnen we dankzij deze investering van PINC onze productie verhogen, onze B2B- en B2C-markten uitbreiden en verder investeren in onderzoek en ontwikkeling.”

“We zijn niet tegen chocolade; integendeel, we zijn tegen de druk die de conventionele cacaoketen op de planeet legt, en we willen de druk op het systeem verminderen door een levensvatbaar en lekker alternatief te creëren”, zegt Dr. Johnny Drain, CTO van WNWN.
80% minder CO2
WNWN heeft berekend dat de productie van zijn alternatieve chocolade ongeveer 80% minder CO2 produceert en 86% minder water gebruikt dan conventionele chocolade. De investering van €5 miljoen werd geleid door venture capital firma PeakBridge en ondersteund door PINC, Mustard Seed Maze, Investbrigde AgriTech, Geschwister Oetker, HackCapital en bestaande investeerder FoodLabs.
Over Paulig
Paulig is een familiebedrijf in voedsel en dranken dat een nieuwe, duurzame eetcultuur ontwikkelt die goed is voor mensen en de planeet. Paulig zorgt voor alles wat lekker is: koffie en dranken, tex-mex en specerijen, snacks en plantaardige voeding. De merken van het bedrijf zijn Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco en Zanuy. Paulig’s omzet bedroeg EUR 966 miljoen in 2021. Het bedrijf heeft meer dan 2.200 gepassioneerde medewerkers in 13 verschillende landen en werkt rond het doel ‘For a life full of flavour’. Bezoek voor meer informatie onze website www.pauliggroup.com.
Geef als eerste een reactie