Oostenrijk: bio-boom houdt aan

9% bio-aandeel in de retail

Bijna 9% van de versproducten in de Oostenrijkse retail wordt als bio gekocht. Bij eieren is het bio-aandeel het grootst. Oostenrijkse huishoudens geven jaarlijks gemiddeld 148 euro uit aan biologische verse producten. Bijna iedere Oostenrijker koopt tenminste eenmaal per jaar levensmiddelen van bio-kwaliteit.

Bio is ongekend populair onder de Oostenrijkers. De gekochte hoeveelheid bio-producten steeg in 2018 met 7,4% ten opzichte van het voorgaande jaar. De waarde van de gekochte producten steeg met 6,7%. „Bioproducten zijn een motor binnen de klassieke retail”, interpreteert Michael Blass van AMA-Marketing de actuele ‘RollAMA’-cijfers. De omzet die met bio-producten behaald wordt, steeg sinds 2013 met 50%. Dat is een vijf keer zo grote groei als bij conventionele levensmiddelen.

148 euro per huishouden voor bio

Een gemiddeld Oostenrijks huishouden kocht in 2018 verse biologische producten ter waarde van 148 euro in de retail. Bijna iedere Oostenrijker koopt minimaal eenmaal per jaar een biologisch product, de koperreikwijdte ligt op 96,5%. Zowel de aankoopfrequentie alsook de ingekochte hoeveelheid aan bio-producten steeg continu.

Retail is belangrijkste verkoopplek voor bio

De belangrijkste verkoopplek voor bio-levensmiddelen is de klassieke retail. Meer dan ieder tweede bio-product wordt in de supermarkt gekocht. De aankoop bij de discounter en de aankoop direct bij de teler staan op plaats twee en drie.


Op drie na grootste bio-aandeel in Europa


Het bio-aandeel over alle RollAMA-productgroepen bedraagt momenteel bijna 9%. Vergeleken met andere landen stond Oostenrijk in 2017 op plaats vier van de Europese ranking. Alleen Denemarken, Zweden en Zwitserland vertoonden iets hogere bio-marktaandelen.

Eieren en melk hebben het hoogste bio-aandeel in de Oostenrijkse retail, en deze categorieën groeien op hoog niveau verder. Ook bij aardappelen, verse groenten en yoghurt is het bio-aandeel bovengemiddeld hoog. Daarnaast stamt ieder tiende product uit de productgroepen boter, kaas en fruit uit de biologische landbouw. Bij vlees en gevogelte evenals bij worst en ham valt het bio-aandeel benedengemiddeld uit.

Merkbelofte: duurzaamheid en kwaliteit


Dat bio en Oostenrijk goed bij elkaar passen, bewijzen de exportsuccessen. „Oostenrijkse levensmiddelen worden ook buiten de landsgrenzen verbonden met bijzondere duurzaamheid en een hoge kwaliteit. Deze positionering is voor bio-levensmiddelen bijzonder goed”, aldus de deskundige.

Oostenrijk exporteert een breed palet aan bio-levensmiddelen, waaronder zuivelproducten, kaasspecialiteiten, varkens- en rundvlees. De vraag naar wijn, sappen en oliën uit biologische productie groeit eveneens. Biologische groenten, fruit, eieren en graan worden over de hele wereld verkocht.

Bron: AGF

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*