Omzet AB InBev daalt in het vierde kwartaal

AB InBeV, ‘s werelds grootste bierbrouwer, zag zijn verkoop in Europa met bijna 20% dalen. Weliswaar dronken de mensen thuis meer, maar die toename was niet voldoende om het effect van de sluiting van pubs te compenseren. Uit de vandaag bekendgemaakte cijfers van AB InBeV blijkt dat.

“Onze teams hebben het beste gemaakt van een uiterst moeilijk jaar. We sloten het jaar af met een dynamische noot in onze kernmarkten. Daarbij hebben wij gebruik gemaakt van onze sterke punten als onderneming en geprofiteerd van de investeringen die wij in de loop der jaren hebben gedaan in onze portefeuille en in snelgroeiende platforms zoals BEES en Zé Delivery. Dankzij onze duidelijke bedrijfsstrategie, ons vernieuwde innovatieproces, onze digitale platformen en onze voortdurende operationele uitmuntendheid zijn we nu meer dan ooit verbonden met de meer dan 6 miljoen klanten en meer dan 2 miljard consumenten die we wereldwijd bedienen,” aldus Carlos Brito, CEO van InBeV.

Drie merken gestegen

AB InBev brengt onder meer het merk Corona op de markt. Hoewel de groep geen cijfers per merk bekendmaakt, meldde de brouwer dat de gecombineerde verkoop van zijn drie wereldwijde merken (Corona, Budweiser en Stella Artois) met 5% was gestegen. Corona deed het zeer goed in onder meer verschillende Latijns-Amerikaanse landen. In de Verenigde Staten groeide de verkoop van de relatief nieuwe Seltzer-drank sterk.

Daling met meer dan 5%

Wereldwijd verkocht AB InBev vorig jaar 530,6 miljard hectoliter bier en andere dranken. Dat is een daling met 5,7% ten opzichte van de 561,4 miljard hectoliter van het jaar ervoor.

De brouwer, die ook de merken Jupiler, Dommelsch, Hertog Jan en Leffe verkoopt, verwacht volgend jaar een “aanzienlijke verbetering” van de verkoop. De directie van de brouwerij benadrukt echter dat er onzekerheid blijft bestaan als gevolg van de coronapandemie.

This post is also available in: Nederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*