Nutella werkt niet aan duurzaamheid? De concurrentie van Milka, Alnatura & Co neemt toe

Mövenpick, Milka, Alnatura – de supermarkten liggen vol met palmolievrije Nutella-alternatieven die een gevoelige snaar zouden kunnen raken en de marktleider zouden kunnen onttronen, meldt Lebensmittelzeitung.Deze concurrenten van Nutella onderscheiden zich steeds meer van de marktleider door hun grondstoffen.

Vorig jaar toonde Milka zich een concurrent met veel potentieel: Amper zes maanden na de lancering in 2020 staat de Milka-crème van Mondelez al op nummer twee.

Lange tijd werd Nutella beschouwd als de onbetwistbare leider onder de noten-nouga-crèmes. De veelal goedkopere alternatieven konden het Ferrero-product, dat tweederde van het marktvolume vertegenwoordigde, niet van de troon stoten. Nu lijkt daar verandering in te komen en wordt Nutella uitgedaagd!

Duurzamen grondstoffen

Mövenpick, Milka, Alnatura – de supermarkten liggen vol met Nutella alternatieven. En ze zijn allemaal gebaseerd op palmolievrije recepten en voldoen dus aan de eisen van de tijd. Vooral de Greta Thunberg-jongeren oefenen druk uit op politici en detailhandelaars om iets te doen aan de klimaatverandering. Aangezien duurzaamheid dus meer is dan een trend, onderscheiden de concurrenten van Nutella zich steeds meer van de marktleider door hun ruwe ingrediënten.

Ferrero daarentegen beweert dat duurzaamheid ook mogelijk is met palmolie en verzekert dat de weg van haar grondstoffen 100 procent traceerbaar is. Volgens de eigen verklaringen op de homepage betrekt het bedrijf zijn palmolie alleen “van bronnen die niet bijdragen tot ontbossing, het uitsterven van soorten, hoge broeikasgasemissies of schendingen van de mensenrechten”. De vrijwillige verbintenissen van Ferrero gelden voor alle landen waar de onderneming actief is.

Niettemin: Nutella dreigt te worden verdrongen. Mondelez, Barilla, Tegut en de eigen merken van de detailhandelaren maken op hun verpakkingen reclame met duidelijk zichtbare verklaringen over de grondstoffen en hun palmolievrije receptuur. Vorig jaar toonde vooral Milka zich een concurrent met groot potentieel, juist zonder het ingrediënt dat omstreden is bij klimaat- en dierenrechtenactivisten. In slechts zes maanden na de lancering in 2020 staat de Milka-pasta van Mondelez al op nummer twee.

Wie zet door?

De prijs van pasta van Milka is gelijk aan die van Nutella, alleen de Milka Advantage pot is iets duurder. Ondanks het coronajaar en de lancering in een nieuw gebied, blijkt het product het snelst groeiende individuele merk te zijn, vóór Nutella. Om de wankele troon omver te werpen is echter niet alleen beweging op de plank nodig, maar vooral ook doorzettingsvermogen en innovatie.

This post is also available in: Nederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*