Noodlijdende groentegigant kruipt dichter tegen supermarkten aan

De grootste groenten- en fruithandel van Europa, het Belgische Greenyard, wil zijn financiële crisis overwinnen door meer langdurige samenwerking aan te gaan met supermarktketens en agrariërs. ‘Ik verwacht dat als alle partijen in de keten samenwerken met langjarige contracten in plaats van dat hele opportunistische handjeklap in de dagelijkse handel zoals nu, er een absolute plus uitkomt. Voor de teler, de supermarkt en voor ons’, zegt de crisismanager van Greenyard, Marc Zwaaneveld, in een gesprek met Het Financieele Dagblad.

Het beursgenoteerde GreenyardGREEN€3,73– gaat gebukt onder een schuldenberg en lijdt miljoenen euro’s verlies. Oorzaak is een prijzenslag die West-Europese supermarkten uitvechten ten koste van de groente- en fruithandel. Zwaaneveld is begin dit jaar aangetrokken om het tij te keren.

Efficiencywinst delen

Zwaaneveld wil nauwer samenwerken met de supermarkten. Hij wil onderling verkoopdata gaan uitwisselen en kassagegevens delen. Dat moet leiden tot ‘kortere logistieke ketens’, ‘een grotere omloopsnelheid van producten’ en ‘het samen ontwikkelen van maaltijden en nieuwe producten’. Zwaaneveld spreekt van een ‘win-win-win: voor ons, voor de retailer, maar ook voor de kweker’.

De efficiencywinst belooft Greenyard te delen met supermarkten en telers. Maar wat deze samenwerking de partners financieel precies oplevert, kan Zwaaneveld vanwege zijn contractuele geheimhoudingsplicht niet zeggen.

Zijn grote voorbeeld is het sinds vijftien jaar bestaande partnerschap van Greenyard met het Nederlandse distributiecentrum Bakker Barendrecht voor supermarktketen Ahold DelhaizeAD€21,20-0,68%. Dit soort samenwerkingsovereenkomsten wil hij dus ook met andere supermarktketens afsluiten.

Tesco en Carrefour

Vorige week sloot Greenyard al een overeenkomst met de leidende Britse supermarktketen TescoTSCO£p247,40– en een week daarvoor met de Belgische supermarktketen CarrefourCA€17,17–. ‘Greenyard heeft meer van deze partnerovereenkomsten op dit moment in de maak’, zegt Zwaaneveld

Puinruimer Greenyard: ‘Ik ben hier niet namens de banken’

Zijn ‘herstelplan’ houdt in dat Greenyard meer van dergelijke ‘verticaal geïntegreerde partnerships sluit in de voedselketen’. Dat moet Greenyard volgens hem ook doen met de leveranciers van groenten en fruit: boeren en tuinders. ‘Wij waren de eerste in de markt om deze partnerships uit te bouwen. Dat gebeurt nu versneld.’

Driekwart beurswaarde verdampt

Van de €4 mrd jaaromzet realiseert Greenyard ruim een kwart in Nederland. Na een reeks overnames met geleend geld incasseerde het bedrijf van oprichter en grootaandeelhouder Hein Deprez november vorig jaar een halfjaarverlies van €113 mln. De schuld van €350 mln liep op tot zesmaal het verwachte brutobedrijfsresultaat over het tot en met 31 maart lopende boekjaar.

Een tweede winstwaarschuwing in januari verdampte driekwart van de beurswaarde. Vorige maand kreeg Zwaaneveld van de financierende banken, waaronder ING en ABN Amro, vijftien maanden respijt om Greenyard te saneren.

Deprez zei eerder dit jaar dat de financiële problemen ‘voornamelijk’ het gevolg waren van een prijzenoorlog die Duitse en Belgische supermarkten uitvechten in hun groenten- en fruitschap. Zwaaneveld, die in januari als co-ceo naast Deprez werd ingevlogen om de crisis te bezweren, wil echter geen kwaad woord horen over de inkoopmacht van supermarkten. ‘Denken in termen van marktmacht is het oude denken.’

Zwaaneveld wil van de tegenstanders zijn partners maken. ‘Dat is de kracht van het nieuwe denken. Deprez en ik zijn het erover eens dat de prijzenoorlog buiten ons staat. Sterke partnerships filteren een groot deel van die prijzenvolatiliteit weg.’

This post is also available in: Nederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*