Nils van Dam van Duval Union Consulting: ‘Sluitingsgolf van supermarkten in aantocht’

‘Verschuiving richting thuislevering brengt retail in problemen’

AMSTERDAM/GENT, 7 maart 2019, Duval Union Consulting verwacht dat 30 tot 40 procent van de supermarkten moet sluiten in de komende 10 jaar vanwege een gebrek aan rendement. Door een verschuiving richting thuislevering van met name nieuwe spelers, komt de retail in zware problemen.

‘Hierbij spelen ook de hoge vaste kosten van de sector een rol. Daarnaast is de netto marge van food-retail in de Benelux al redelijk laag, gemiddeld zo’n 3 procent. Vooral omdat de supermarkten met name op de prijs moeten concurreren,’ zegt Nils van Dam, consultant van Duval Union Consulting, een toonaangevend bureau op het gebied van digitale transities. ‘De vaste kosten schommelen tussen de 60 en 70 procent van de omzet. De grote ketens hoeven gemiddeld maar zo’n drie procent aan nieuwe online spelers te verliezen om hun marge onder de 1 procent te zien zakken. Dit betekent dat ongeveer 30 procent van de winkels verlies gaat draaien.’

Uitdunnend winkelpark

Tot nu toe leek de voedingsmarkt volledig te ontsnappen aan het uitdunnende winkelpark waarbij consumenten steeds meer via internet bestellen. Maar ook al openen de grote supermarktketens momenteel opvallend veel nieuwe vestigingen; de komst van nieuwe online spelers die geen vaste winkelkosten hebben en de groei van thuislevering, zullen die trend snel omkeren.

‘Ketens als Albert Heijn en Jumbo vragen geld voor thuisbezorging. Ze moeten bijna wel, want anders is het niet te bekostigen met alle fysieke winkels die ze ook nog steeds operationeel hebben,’ zegt Van Dam. ‘Als Amazon en andere nieuwe bedrijven de Nederlandse markt betreden, hebben ze grote voordelen ten opzichte van de bestaande supermarkten. Ze hebben geen winkels die geld kosten en kunnen daarom gratis thuisbezorging aanbieden. Bovendien verdienen ze vooral  geld met de data die ze verzamelen en vervolgens doorverkopen aan adverteerders. En ja, er is een privacy-kwestie, maar mensen gebruiken het toch. We zitten ook nog steeds op Facebook en stellen de meest intieme vragen aan Google,’ aldus Van Dam.

Er blijven wel fysieke supermarkten bestaan, maar die zullen volgens Van Dam vooral succesvol zijn in dichtbevolkte gebieden waar ook veel mensen werken. ‘Dan is het makkelijk om even snel iets te kopen. Grote XL supermarkten buiten de stad zullen als eerste sneuvelen. De Belgische retail is wat dat betreft veel kwetsbaarder’

Is redding mogelijk?

Kunnen de grote ketens nog iets doen om dit doemscenario te voorkomen en werkgelegenheid te behouden? Van Dam: ‘Er is al een brede consensus dat er meer beleving moet komen in de supermarkten. Te denken valt aan een restaurant in de winkel, koffiehoekjes, proeverijen, kook-workshops en in de VS geven ze zelfs yoga-lessen in levensmiddelenwinkels. Maar het zou echt schelen als de grote supermarkten geleidelijk hun model zouden aanpassen; sneller de winkels op de juiste plaats en meer naar thuislevering gaan. Verzamel en gebruik ook meer klantgegevens zoals Ahold al doet met de bonuskaart en de combinatie met bol.com. Besef vooral dat ook supermarkten niet ontsnappen aan de digitale revolutie, doe toekomstgerichte investeringen en pas de infrastructuur aan. Zo kunnen gedwongen winkelsluitingen en verlies aan werkgelegenheid mogelijk voorkomen worden.’

Over Nils van Dam
Nils van Dam heeft meer dan dertig jaar ervaring in de voedingsindustrie. Hij vervulde verschillende directiefuncties op globaal, Europees en lokaal niveau bij Unilever, AB-Inbev en Censydiam. Hij was actief in marketing, verkoop en general management. Als CEO Unilever België en Luxemburg, heeft hij gedurende 6 jaren het bedrijf getransformeerd om aangepast te zijn aan digitale veranderingen van de markt. Nils is gepassioneerd door het bouwen van merken met een purpose en veranderingstrajecten.
In 2018, trad Nils in dienst bij Duval Union Consulting als global head of Food, Beverage & Food Retail. Duval Union Consulting begeleidt bedrijven door hun digitale transformatie. Onder meer de stad Rotterdam, Sanoma en Volvo Trucks zitten in hun account portefeuille.  _________________________________________________________________________
Noot voor de redactie, niet voor publicatie:

Bijgaand vindt u tevens de volledige whitepaper waar dit persbericht mede op is gebaseerd.

Voor meer informatie over Duval Union Consulting of een interview met Nils van Dam, kunt u contact opnemen met Annelies Putman Cramer van Fair Focus Communicatie +31 (0)20 – 2610 727 of annelies@fairfocuscommunicatie.nl.



This post is also available in: nlNederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*