
Vorig jaar lanceerde ’s lands grootste koffiebrander een nieuwe huisstijl met de ambitieuze slogan: ‘Taking Coffee Further’. De afgelopen jaren heeft de branderij veel geïnvesteerd om de meest duurzame koffiebranderij te worden.
Voorbeelden hiervan zijn de opwekking van groene stroom in de fabriek in Puurs-Sint-Amands, het gebruik van hoogtechnologische, energie-efficiënte branders met warmteterugwinning, een eigen waterzuiveringsinstallatie, de productie van 100% groene stroom en de compensatie van alle CO2-uitstoot bij het koffiebranden.
Het maximale gebruik van duurzame, recycleerbare en composteerbare verpakkingen is ook een essentieel onderdeel van al deze inspanningen. Nadat Beyers dit voorjaar al composteerbare koffiecapsules produceerde voor zijn klant HEMA, besloot het nu zijn volledige productie van pads om te schakelen naar composteerbare koffiepads met PLA-filterpapier. Het filterpapier van deze koffiecapsules is gemaakt van 100 procent natuurlijke materialen zoals maïs en/of suikerriet. Daarom kan iedereen ze veilig bij het groenafval doen. De koffie smaakt identiek, maar is tegelijkertijd milieuvriendelijker.




Nieuwe productielijn
Dit feit is niet onbelangrijk als je weet dat zowat de helft van alle koffie die de koffiebranderij jaarlijks produceert voor hun klanten verpakt wordt als pad.. Dit komt overeen met 1,4 miljard koffiecapsules per jaar. Om deze productie en de verwachte groei van koffiecapsules in PLA aan te kunnen, heeft de branderij geïnvesteerd in een nieuwe productielijn voor capsules, die eerder deze week officieel in gebruik is genomen. Het heeft een capaciteit van 1.400 capsules per minuut, wat een jaarlijkse productie van 330 miljoen koffiecapsules betekent. De investering bedraagt ongeveer 3 miljoen euro.

Cory Bush, CEO van Beyers Koffie “Beyers Koffie produceert al 20 jaar koffie en was ook de eerste brander die het onder zijn eigen merknaam aanbood. Nu kiezen steeds meer klanten voor dit milieuvriendelijke PLA-filterpapier. Vanaf nu wordt dit onze standaard, want we willen gewoon dat duurzame koffie de standaard wordt”. Daarom was de investering in de nieuwe productielijn noodzakelijk om hen in de toekomst nog beter van dienst te kunnen zijn. Het bevestigt ook wat Beyers Koffie al sinds 1880 doet en onderstreept onze plannen voor de komende decennia: ‘Taking Coffee Further’, wat meer en betere koffie betekent.
Private label
De in 1880 in Antwerpen opgerichte branderij heeft het grootste deel van haar 140-jarige bestaan besteed aan het branden van koffie voor derden. Dit omvat vele private labels voor bekende retailers zoals Hema, Carrefour, Lidl, Aldi, Makro/Metro en Amazon. Beyers Koffie produceert het ganse gamma, van koffiebonen over gemalen koffie tot pads en capsules. En dit gebeurt volgens de wensen en behoeften van de klanten. Het bedrijf produceert momenteel meer dan 700 unieke mengsels.
Fair trade
Elk jaar verwerkt Beyers Koffie meer dan 22.000 ton koffiebonen, wat overeenkomt met 3 miljard kopjes koffie. Beyers Koffie maakt deel uit van de Sucafina Groep*. Het is een belangrijke speler in de (duurzame) koffiehandel. Aangezien Beyers Koffie alle koffiebonen rechtstreeks aankoopt, heeft het bedrijf de volledige controle over de herkomst en de kwaliteit, van boon tot zak. Dit garandeert de klanten van Beyers Koffie dat hun koffie van de gewenste herkomst komt.
Farmer’s Link
Beyers Koffie wil haar klanten altijd de beste duurzaamheidsoplossingen bieden en is daarom een trotse pionier van de Farmer Connect® technologie. Farmer Connect is een door IBM gevoerd end-to-end traceerbaarheidsplatform dat gebruik maakt van geavanceerde blockchaintechnologieën om de kloof tussen boeren, consumenten en alle anderen te overbruggen. Met de Thank My Farmer™ app kunt u uw koffie volgen vanaf het punt van herkomst tot in uw kopje. En het is mogelijk iets terug te geven aan de koffieboeren en hun gemeenschappen dankzij de Thank My Farmer™ app.
- Sucafina is een toonaangevend koffiebedrijf dat op een duurzame manier, van plantage tot branderij, koffie produceert, met een familietraditie in grondstoffen die teruggaat tot in 1905. Vandaag vormt de Groep, met meer dan 1.200 werknemers in 32 landen, een van de grootste koffiehandelshuizen ter wereld en een van de weinige die zich volledig aan koffie wijdt. Zijn uitgebreide toeleveringsketens variëren van producentgerichte exportactiviteiten tot verkoopkantoren over de hele wereld.
Foto bovenaan:
de inhuldiging van de gloednieuwe productielijn gebeurde in aanwezigheid van de CEO Cory Bush, Koen Van den Heuvel, burgemeester van Puurs-Sint-Amands en Bart Buysse, CEO van Fevia.
Geef als eerste een reactie