Voedingsbedrijven en -handel: nieuwe beperkingen inzake marketing voor kinderen

Vanaf 1 juni moeten alle voedingsbedrijven en handelaars op de Belgische markt nieuwe beperkingen naleven bij hun marketing voor kinderen. Het zelfreguleringsinitiatief Belgian Pledge wordt geïntegreerd in de nieuwe reclamecode voor voedingsmiddelen, met strengere criteria om een grotere groep kinderen te beschermen. De JEP zal toezien op de naleving van de wet.

Comeos, Fevia en UBA roepen alle bedrijven op hun op kinderen gerichte marketing aan te passen aan de nieuwe regels van de reclamecode. De Jury voor Ethische Praktijken in de Reclame (JEP) zal toezien op de naleving van de regels en klachten beoordelen.

Leeftijdsgrens verhoogd

De nieuwe regels gelden voor alle voedingsbedrijven en handelaren die op de Belgische markt reclame maken voor hun voedingsmiddelen en dranken. De leeftijdsgrens voor reclame voor kinderen wordt opgetrokken van minder dan 12 tot minder dan 13 jaar en de regels gelden voor alle programma’s waarbij het doelpubliek voor ten minste 30% uit kinderen onder de 13 jaar bestaat.

Productengamma

Er zullen ook strengere criteria gelden voor vleesproducten, koekjes, gebak, mueslirepen en andere producten die voor marketing in aanmerking komen. Het JEP zal de nieuwe regels vanaf 1 juni toepassen en bedrijven verzoeken hun reclame aan te passen of stop te zetten als de klachten gegrond blijken te zijn.

JEP

De JEP, een onafhankelijk orgaan dat klachten van consumenten en organisaties over marketing beoordeelt, zal de nieuwe, strengere regels vanaf 1 juni 2023 toepassen. In gevallen waarin klachten gegrond worden geacht, zal het JEP het bedrijf in kwestie verzoeken de reclame te wijzigen of te staken. Bovendien zal het JEP de klacht en zijn uitspraak opnemen in zijn jaarlijkse evaluatieverslag, dat op zijn website zal worden gepubliceerd.

Fevia

De voedingsindustrie verbindt zich ertoe de constructieve dialoog met de betrokken autoriteiten en adviesorganen voort te zetten. De sector heeft deelgenomen aan een rondetafelgesprek met minister Dalle en overweegt momenteel aanvullende stappen in overleg met de betrokken overheidsdiensten.

  • De leeftijdsgrens die bepaalt of bedrijven nog reclame mogen maken naar kinderen, wordt opgetrokken van kinderen jonger dan 12 jaar naar kinderen jonger dan 13 jaar. 
  • De regels hebben betrekking op alle programma’s waar het doelpubliek voor minstens 30% uit kinderen jonger dan 13 jaar bestaat (op dit moment is het nog 35%).
  • Voor allerlei vleesproducten, (zoete en hartige) koekjes, cakes en graanrepen zullen er strengere criteria gelden om alsnog aan marketing te mogen doen. Net zoals al het geval was voor frisdranken en producten op basis van suiker, waaronder chocolade, zullen bedrijven ook voor ijsjes en chips zelfs helemaal geen reclame meer mogen maken naar kinderen.  

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*