Nieuw ‘klein koffiemerk’ RAF COFFEE



Koffie-expert Raf Van den Bruel uit Gent heeft een fascinatie voor koffie en kan bogen op een zeer ruime ervaring in de koffiewereld. Hij voert onafhankelijk smaakanalyses uit, geeft koffietrainingen in de originelanden en creëerde nu ook zijn eigen ‘kleine koffiemerk’ RAF COFFEE


Raf ontwikkelde een uniek, gevarieerd assortiment bonenkoffies voor (automatische) espressotoestellen. Hij selecteert en brandt de beste bonen in zijn microbranderij. RAF COFFEE staat dan ook voor vers gebrande, originele en superlekkere koffie. Je ontdekt bijzondere aroma’s en smaken, tegelijkertijd blijven de koffies toegankelijk, vol en mild.


De koffie is bio gecertifieerd en fair aangekocht bij producenten die Raf reeds lang kent en coöperaties die een sociale meerwaarde hebben voor hun regio. Je mag wel zeggen dat Raf de kern van koffie weet te vatten in zijn eigenzinnige, nieuwe koffiemerk. Maar, wat betekent ‘de kern van koffie’ eigenlijk?

De smaak

Dé kern van koffie is natuurlijk de smaak. En die begint bij de selectie van de bonen, een vak apart. Raf kent de origines, de plantages waar de bonen worden geproduceerd en geoogst. Hij stelt voor elke boon een uitgekiende branding op punt om dan zelf te branden in zijn microbranderij in Gent. Voor RAF COFFEE is koffie een vers product. Koffie is immers het lekkerst
kort na de branding. Dan smaak je zijn volledige karakter en belandt de kern van koffie in je koffiekop. Dat proef je.

Terug naar de boon en de boer

Koffie is hip en trendy, maar dit doet ons vergeten dat koffie vaak wordt geproduceerd in armoede. Dat is de realiteit en daar zijn geen eenvoudige oplossingen voor. Maar je moet, ook als kleine speler, deze realiteit goed in acht nemen en je verantwoordelijkheid opnemen. Dat doet RAF
COFFEE door de boer deftig te vergoeden voor goede kwaliteit en degelijke biologische productie. Of door samen te werken met producenten en coöperaties die we persoonlijk kennen en die voldoen aan de internationaal geldende Fairtradecriteria. Een goed voorbeeld is Bernard Ornilla, een koffieboer in Honduras. Hij werkt met traditionele variëteiten die beter smaken en past vooruitstrevende productietechnieken toe. Die komen de
duurzaamheid en kwaliteit ten goede. Bernard reserveert een deel van zijn oogst steevast voor RAF COFFEE. De verkoop en logistiek verlopen via een coöperatie. Deze ontvangt op de verkoop een extra premie die zij investeert in verbetering van biologische productiemethodes en onderwijs.
De kern van koffie is dus niet alleen het perfectioneren van de smaak, het draait ook om milieu en socio-economische duurzaamheid.

Bewust kritisch

Realistisch en open communiceren is nog een aspect van de kern van koffie. Daarom lees je op de website www.rafcoffee.be achtergrondinformatie die dieper gaat en kritisch kan zijn.
Raf benadert het koffiegebeuren op een no-nonsensemanier. De basis blijft het product en zijn origine. Dat lukt Raf ook dankzij zijn onafhankelijk koffielab, goede contacten in de ganse koffieketen, zijn jarenlange koffiesmaak-analyses, tientallen koffietrainingen, talrijke veldbezoeken
en samenwerkingen met koffieboeren en coöperaties in originelanden.
Dit is het hele verhaal, maar de kern van de zaak is dat RAF COFFEE een superlekkere koffie aanbiedt tegen een correcte prijs. Een koffie die koffieliefhebbers inspireert.

Foto_RobinVanBambost




Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*