Nestlé wil geen palmolie meer van AAL-dochterondernemingen en kiest resoluut voor een meer duurzame koffieteelt


Nestlé heeft aangekondigd niet langer palmolie te kopen van drie dochterondernemingen van het Indonesische bedrijf Astra Agro Lestari (AAL). De kwestie van de duurzaamheid ligt hiervoor aan de basis. Ook de koffieteelt wil Nestlé duurzamer maken en investeert in 1 miljard Zwitserse frank tegen 2030 in een duurzamere teelt.

De stap is onderdeel van onze visie en houding “om tot een duurzame palmolie inkoop te komen”, kondigde Nestlé dit weekend aan. De fabrikant van merken als Nescafé, Maggi en Smarties gaf geen concrete details over de reden waarom de samenwerking nu wordt beëindigd. Milieugroeperingen hadden AAL eerder beschuldigd van land- en mensenrechtenschendingen. Het bedrijf verwierp de beschuldigingen.

Tekortkomingen

Nestlé zei in zijn verklaring dat het de situatie in de regio op de voet volgt en de drie bedrijven in kwestie al enkele maanden onderzoekt. Het levensmiddelenbedrijf heeft zijn directe leveranciers nu opgedragen “de nodige stappen te ondernemen om ervoor te zorgen dat palmolie van deze drie AAL-bedrijven niet langer in onze toeleveringsketen terechtkomt”.

De implementatie zal enkele weken in beslag nemen, aldus Nestlé. “We streven ernaar dit proces tegen het einde van het jaar af te ronden.” Eind 2021 was 91 procent van de door het bedrijf ingekochte palmolie “geclassificeerd als ontbossingsvrij en 71 procent als duurzaam geproduceerd”. Als een leverancier vastgestelde tekortkomingen niet aanpakt, “zullen we resoluut actie ondernemen”, schreef Nestlé.

Nestlé wil ook de koffieteelt voor koffie van het merk Nescafé duurzamer maken. Tegen 2030 wil het bedrijf 1 miljard Zwitserse frank investeren en vooruitgang boeken in regeneratieve landbouw, minder broeikasgassen en betere bestaansmiddelen voor de boeren, zo laat Nestlé weten.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*