Nestlé stelt visie op verkoop van water bij

Het Zwitserse bedrijf wil meer uit zijn activiteiten met watermerken als Perrier en Contrex halen. Met meer focus op de lokale markt en op de premiummerken! Globaal zet Nestlé in op meer plantaardige producten.

De gehele waterbusiness genereerde vorig jaar een omzet van 7,9 miljard zwitsersefranken. Dat was 9 procent van de groepsomzet van 91,4 miljard Zwitserse frank. De winst van deze divisie is echter niet meer zo hoog als vroeger. In 2018 bedroeg het bedrijfsrendement op de omzet 11 procent, wat ruim onder het groepsgemiddelde van 17 procent ligt. Ook de groei liet veel te wensen over.

Te weinig groei

In het lopende jaar is het rendement op de omzet enigszins verbeterd. Maar er is geen sprake van verkoopdynamiek: In de eerste negen maanden groeide de autonome omzet, gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten en acquisities of desinvesteringen, slechts met 0,5 procent, terwijl Nestlé over het geheel genomen met 3,7 procent toenam.

Nieuwigheden lanceren, slechtpresterende takken afstoten

De watersector is dus een rem geworden. En Ulf Mark Schneider wil dat nu oplossen. Sinds hij bijna drie jaar geleden de functie van CEO overnam, heeft de Duitser op tal van knoppen gedrukt om zaken in gang te zetten om de trage voedselgigant tot meer snelheid te brengen. Schneider heeft eenheden met zwakke prestaties verkocht en nieuwe bedrijven met groeipotentieel gekocht. Tegelijkertijd verhoogde hij de innovatiesnelheid en bracht hij talrijke nieuwe producten op de markt.

Ontbinding top

Nu neemt hij de waterbusiness over. Schneider ontbindt de centrale divisie “Nestlé Waters” en verdeelt de activiteiten over de drie belangrijkste regio’s van Europa, Azië en Noord- en Zuid-Amerika. Maurizio Patarnello, het voormalige divisiehoofd, zal aan het eind van het jaar de Raad van Bestuur verlaten. Het gedecentraliseerde beheer moet de groei van de watersector bevorderen. “Meer dan de helft van onze waterverkoop is afkomstig van onze sterke lokale merken”.

Premiummerken en plantaardig

Tegelijkertijd kondigde Schneider aan dat Nestlé zich zal terugtrekken uit de prijsgedreven activiteiten op het gebied van eenvoudige waterproducten, d.w.z. het bulkproduct dat inwisselbaar is. “We zullen ons strategisch herpositioneren en ons meer richten op premiummerken met een hoge marge. Water met het merk Perrier zal worden verrijkt met gezonde additieven of calorievrije smaken. Volgens Schneider volgt Nestlé dus een overzeese trend: “We zien in Amerika dat mensen niet zomaar van een frisdrank naar gewoon water overschakelen. Ze willen een drankje dat bubbelt en tenminste een beetje smaak heeft.”
Nestlé wil zich meer richten op plantaardige producten

Bron: FA

Vertaald met www.DeepL.com/Translator

This post is also available in: Nederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*