Nespresso bouwt nieuwe duurzame fabriek

Nespresso Romont production center in Switzerland (PRNewsfoto/Nespresso)

Op 8 juli 2020 kondigde Nespresso een investering van 160 miljoen Zwitserse frank aan voor de uitbreiding van het productiecentrum in Romont, Zwitserland, om tegemoet te komen aan de groeiende vraag van de consument naar hoogwaardige koffie en om de internationale uitbouw in de komende jaren te ondersteunen.

“Ondanks de moeilijke tijden die we allemaal doormaken, bevestigt deze strategische investering voor de lange termijn het aanhoudende succes en leiderschap van Nespresso in het geportioneerde koffiesegment dat we sinds 1986 pionierswerk verrichten”, aldus Guillaume Le Cunff, CEO van Nespresso.

Midden 2021

De bouw van deze tweede productiehal is gepland voor juni 2021. Dit zal resulteren in een verhoging van de capaciteit met 10 nieuwe productielijnen voor Nespresso-koffie uit het Vertuo- en het Professional-assortiment, evenals in de creatie van 300 nieuwe directe banen in de komende 10 jaar. De eerste nieuwe productielijnen zullen naar verwachting tegen juni 2022 volledig operationeel zijn.

Nespresso Vertuo coffee capsules (PRNewsfoto/Nespresso)

De Romont fabriek, ingehuldigd in 2015, is het centrum van excellentie voor de productie van Nespresso Vertuo koffies die nu beschikbaar zijn in 21 landen in Noord-Amerika, Europa en Azië. Vertuo is een veelzijdig systeem voor het bereiden van versgemalen koffie, verkrijgbaar in 5 verschillende cups en met behulp van de innovatieve technologie Centrifusion™. Deze technologie herkent de barcode op de capsule en past het watervolume, de extractiesnelheid en de temperatuur aan om het perfecte kopje koffie te halen.

De afgelopen twee jaar heeft Nespresso zijn activiteiten in Romont versterkt met de toevoeging van 4 nieuwe productielijnen, het creëren van 50 nieuwe banen en de opening van een nieuw Product Development Centre en Coffee Campus in 2018, waardoor innovatie en expertise rond koffie worden gestimuleerd.

Zwitserland

Alle Nespresso-koffie die wereldwijd wordt gedistribueerd, wordt in Zwitserland geproduceerd. In de afgelopen tien jaar heeft Nespresso, als onderdeel van haar voortdurende investering in het bedrijf, 700 miljoen CHF geïnvesteerd in haar drie Zwitserse productiecentra in de kantons Vaud en Fribourg. Duurzaam geteelde koffiebonen worden omgevormd tot koffie van de hoogste kwaliteit dankzij de knowhow en de passie van meer dan 1.000 gekwalificeerde medewerkers.

In de afgelopen 10 jaar heeft Nestlé gemiddeld 300 miljoen CHF per jaar geïnvesteerd in haar infrastructuur en activiteiten in Zwitserland. Nestlé is sterk geworteld in zijn thuisland en heeft momenteel 11 productiecentra en vier onderzoeks- en ontwikkelingslocaties in Zwitserland.

LEED® Gold-certificaat

Nespresso investeert ter ondersteuning van haar activiteiten, maar zet zich ook in voor een beleid van duurzame ontwikkeling, waarbij elk kopje Nespresso-koffie een positieve invloed heeft. De drie Nespresso-productiecentra produceren geen ‘afval dat op de stortplaats wordt gestort’ en de productieprocessen zijn geoptimaliseerd om ervoor te zorgen dat warmte en water waar mogelijk worden teruggewonnen en hergebruikt. Op de huidige site van Romont wordt de warmte van de branders gerecupereerd en gebruikt om de groene koffie en de plant zelf voor te verwarmen. Eventuele overtollige warmte wordt herverdeeld over de lokale gemeenschap.

Romont was het allereerste productiecentrum in Zwitserland, en dus de eerste Nestlé-fabriek in Zwitserland, die in 2015 de LEED® Goldcertificering (Leadership in Energy and Environmental Design) behaalde. De nieuwe productieha zal worden gebouwd volgens dezelfde LEED® -principes die de bouw van het Romontcentrum in 2015 hebben geleid.

Duurzaam, maar ook sociaal betrokken

Deze certificering heeft niet alleen betrekking op de energie-efficiëntie en het waterverbruik van een industrieel gebouw, maar ook op aspecten als de gezondheid en het welzijn van de werknemers op de werkplek en de infrastructuur voor milieuvriendelijke mobiliteit. Voorbeelden van Nespresso’s initiatieven om te voldoen aan de LEED® -eisen zijn het gebruik van 20% gerecyclede bouwmaterialen en een vermindering van 18% van het energieverbruik van de locatie dankzij het terugwinnen van de warmte van de branders, driedubbele beglazing en het gebruik van LED-verlichting. De LEED® -certificering weerspiegelt Nespresso’s inzet voor duurzame ontwikkeling en maakt deel uit van de wereldwijde strategie van Nespresso, “The Positive Cup”.

Beelden: Nespresso Romont production center in Switzerland (PRNewsfoto/Nespresso) en Verugo Cups

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*