Nederlandse Food Innovation Academy opent voorjaar 2019

Er dreigt een tekort aan goed opgeleide medewerkers in de voedingsmiddelenindustrie. Daarom zetten het Nederlandse bedrijfsleven, onderwijs, gemeente en brancheverenigingen gezamenlijk een nieuwe opleiding op in Vlaardingen. De Food Innovation Academy brengt studenten en bedrijfsleven bij elkaar. De opleiding opent voorjaar 2019 de deuren.

Food Innovation Academy

Friesland Campina, Meneba, Royal Steensma, Farm Frites en Verstegen begonnen vijf jaar geleden met de eerste gesprekken. De Lentiz onderwijsgroep sloot al snel aan en ook de FNLI steunde het project. Alleen een pand was nog nodig, dat werd het voormalige onderkomen van de gemeente Vlaardingen, vlak naast de vestiging van Royal Steensma. Hilco Wagenaar, Business Development Manager bij Royal Steensma: “Het mooie van de Food Innovation Academy  is dat het er komt omdat we niet hebben afgewacht, maar in groot verband zelf in actie zijn gekomen om iets te doen aan het tekort aan jonge, goedgeschoolde mensen op de werkvloer.”

Als het pand klaar is, bestaat het uit vier verdiepingen met laboratoria, proeffabrieken, een auditorium en een try & taste-ruimte op de begane grond. Het moet dé plek voor voedingsonderwijs worden en toekomstige studenten inspireren om de opleiding te gaan volgen. Ook biedt de opleiding de deelnemende bedrijven de ruimte en mogelijkheden om hun nieuwe producten en innovaties te testen en te presenteren.

Vlees, vis, kruiden, brood en banket

Rianne de Graaf, directeur LIFE College van Lentiz onderwijsgroep: “Lerend werken en werkend leren wordt het kenmerk van de Food Innovation Academy. De nauwe samenwerking met de deelnemende bedrijven zorgt ervoor dat studenten echt praktijkervaring kunnen opdoen, ook buiten hun stages om. Het mooie is ook dat alle sectoren vertegenwoordigd zijn. De leerlingen krijgen te maken met vlees, vis, kruiden, brood, banket, noem maar op.”

De initiatiefnemers willen meer deelnemende bedrijven en meer leerlingen. “De Food Innovation Academy biedt de kans om te laten zien wat de foodsector te bieden heeft. Het maakt de voedingsmiddelenindustrie – die vaak gesloten overkomt – opener en toegankelijker”, aldus Arry Verhage, projectleider Human Capital Agenda (HCA) Food & Feed.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*