Mondelēz International: sterke resultaten op vlak van duurzaamheid & gezonder snacken

Mondelēz international kan in haar 2018 Impact Progress Report een sterke vooruitgang voorleggen ten opzichte van de doelstellingen voor 2020. Er zijn twee centrale focuspunten: enerzijds de duurzame sourcing van alle ingrediënten voor haar producten, anderzijds de inspanningen rond mindful snacking. Concreet betekent dit dat Mondelēz international de consument wil kunnen verzekeren dat hij of zij bewust kan genieten van de juiste snack op het juiste moment, wetende dat die op de juiste manier geproduceerd werd, met respect voor mens en natuur. 

Bewust genieten

In het rapport bericht het voedingsbedrijf onder andere dat het twee jaar eerder dan gepland een belangrijk doel heeft behaald op vlak van bewust snacken: Mondelēz International slaagde erin 15% van haar netto-inkomen te halen uit producten met portiecontrole door individuele verpakkingen. In België betreft het ondermeer Côté d’Or Carrés en Mini Fruit of Mini TUC.

Nog onder het luik van mindful snacking werd het voedingsprofiel van de meest verkochte merken verder verbeterd door onder andere het suiker-, zout- en verzadigd vetgehalte in deze producten naar beneden te halen. Enkele voorbeelden van merken waarvan de recepten over de laatste jaren verder geoptimaliseerd werden:

  • Alle Stimorol-kauwgum is 100% suikervrij
  • De LuLu-cakejes bevatten 10% minder suiker
  • De Prince-en Oreo-koekjes bevatten respectievelijk 54% en 47% minder verzadigd vet
  • Ook in de TUC-koekjes zit er vandaag 70% minder verzadigd vet en ze worden bereid met zonnebloemolie
  • Het zoutgehalte in de Oreo- en TUC-koekjes werd verlaagd met respectievelijk 17% en 30% 

Focus op duurzaamheid Het 2018 Impact Progress Report lijst ook de inspanningen op die de multinational onderneemt op het duurzaamheidsfront, onder meer in de strijd tegen ontbossing en ter bescherming van mensen- en landrechten. 
Enkele opvallende verwezenlijkingen: in Europa wordt 75% van al de koekjes geproduceerd met tarwe, afkomstig van het duurzaamheidsprogramma Harmony. Mondelēz International zit op schema om tegen 2022 100% van de Europese koekjesproductie met Harmony-tarwe te realiseren (klik hier meer info over Harmony). 

De Milka-producten worden vervaardigd met 100% Alpenmelk. Dit wil zeggen dat de melk afkomstig is van 800 zorgvuldig geselecteerde boerderijen in de Alpenstreek, die elk maximaal 60 koeien houden en dichtbij de fabriek gelegen zijn.

100% van de palmolie die gebruikt wordt, draagt het RSPO-certificaat. Eind 2018 was 95% traceerbaar tot aan de fabriek en 99% was afkomstig van leveranciers die een geharmoniseerd beleid toepassen in de hele toeleveringsketen.

In de EU is bijna 95% van de verpakkingen gerecycleerd of recycleerbaar, waarvan 75% bestaat uit recyclebaar glas, papier of metaal.In 2018 werd reeds 59.600 ton aan verpakkingen geëlimineerd wat betekent dat we goed op weg zijn om onze doelstelling van 65.000 ton aan uitgespaarde verpakkingen tegen 2020 te behalen.

Eerder deze maand publiceerde Mondelēz eveneens haar Cocoa Life-rapport, dat onderdeel uitmaakt van de globale duurzaamheidsstrategie. Op dit moment wordt 43% van de chocolademerken reeds geproduceerd met duurzame cacao, met de bedoeling dit percentage op te trekken naar 100% tegen 2025 (klik hier voor meer info over Cocoa Life).

“Wij zijn van mening dat consumenten zich geen zorgen moeten maken over de impact van hun snackkeuze op het milieu, hun gemeenschap of hun gezondheid”, zegt Dirk Van de Put, voorzitter en CEO van Mondelēz International: “Ons bedrijf speelt een belangrijke rol in het mogelijk maken van duurzaam en bewust snacken. Ik ben trots op onze vooruitgang in 2018, met name dat we belangrijke welzijns- en duurzaamheidsdoelstellingen eerder dan gepland hebben bereikt”.

Voor het volledige rapport over verwezenlijkingen in 2018 en de ambities van Mondelēz voor 2025 zie hieronder:

2018 impact Rapport

2018 Impact at a glance

OverMondelēzInternational Mondelēz International, Inc. (NASDAQ: MDLZ) stelt mensen in meer dan 150 landen over de hele wereld in staat om op de juiste manier te snacken. Met een netto-omzet van ongeveer $26 miljard in 2018 geeft MDLZ de toekomst van het snacken vorm met iconische wereldwijde en lokale merken zoals koekjes van Oreo, belVita en LU; chocolade van Cadbury Dairy Milk, Milka en Toblerone; kauwgom van Trident en snoep van Sour Patch Kids. Mondelēz International is een trots lid van de Standard and Poor’s 500, Nasdaq 100 en Dow Jones Sustainability Index. 

OverMondelēzInternational in België Mondelēz International heeft sterke roots in België en is er al sinds 1870 actief. Het portfolio omvat belangrijke merken zoals Côte d’Or, LU, Milka, Philadelphia, TUC, Prince, Grany en Stimorol. België is de bakermat van iconische merken zoals Côte d’Or, TUC, Prince, Pims en LEO. Mondelēz International is er uniek gepositioneerd waarbij de voedingsproducent nr. 1 is in de categorie chocolade, koekjes en cream cheese. Het bedrijf is nummer 2 inzake kauwgum. De onderneming stelt in de Benelux ruim 2000 mensen te werk en is gebaseerd in Mechelen. In België heeft de onderneming 3 productiefaciliteiten: een koekjes- en chocoladesite in Herentals (LU & Milka) en 1 fabriek in Namen voor smeltkaas. De koekjesfabriek in Herentals is één van de grootste koekjesfabrieken in Europa met een jaarlijkse productie van 65.000 ton koekjes. 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*